Het klikte meteen: dezelfde visie, dezelfde ambities. Voor Buro Dirigo en Hugo Strategy was samenwerken dan ook een logische stap. Jasper Ordelman van Hugo Strategy en ‘onze eigen’ Alisa Post vertellen wat hun partnership gaat brengen.
Jasper, jij komt vanaf 1 januari Buro Dirigo versterken met jouw expertise op het gebied van team- en leiderschapsontwikkeling. Hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Jasper: ‘Alisa en ik geven al een tijdje samen de masterclass Employer Branding & Recruitment Marketing aan Beeckestijn Business School. Dan heb je het natuurlijk ook over de ontwikkeling die je doormaakt met je eigen bedrijf. We hebben in de afgelopen tien jaar met onze bureaus dezelfde reis afgelegd: van marketing & communicatie via branding naar steeds meer internal branding en cultuur. En we hebben allebei de ambitie om hierin verder door te groeien. In de waan van de dag komt het daar niet van. Met elkaar kunnen we die ambitie wél waarmaken.’
Waarom is jullie partnership voor Buro Dirigo een logische stap?
Alisa: ‘Ik vind internal branding ontzettend boeiend. We helpen organisaties hun merkbelofte naar buiten toe scherp te krijgen en door te vertalen naar de cultuur op de werkvloer. Wat hebben medewerkers dagelijks nodig om die merkbelofte ook te kunnen waarmaken? Dan heb je het over leiderschap, sowieso. Worden mensen gewaardeerd, welk voorbeeldgedrag laten leiders zien? Vaak moet de organisatiecultuur veranderen. We richten hiervoor een communicatietraject in. Maar met alleen communicatie ben je er niet. Je wilt mensen ook echt in beweging krijgen. Hier kunnen we Jaspers expertise op het gebied van training heel goed bij gebruiken.’
Een gevalletje 1+1=3 dus?
Jasper: ‘Ik wil graag méér bedrijven kunnen helpen met team- en leiderschapsontwikkeling, zodat er een organisatie staat waar mensen graag willen werken. Hierbij is heldere communicatie en internal branding ook van groot belang. Er zijn meer bedrijven zoals Buro Dirigo en Hugo Strategy, die meestal óf het een óf het ander aanbieden. Maar juist omdat wij samen het hele traject uitvoeren, kunnen wij organisaties écht verder helpen. Met meer dan alleen een mooi verhaal, maar ook met verandering. Wij geloven echt in die integrale aanpak.’
Dan trek je dus wat langer met een organisatie op dan wanneer je alleen een goeie campagne opzet?
Alisa: ‘Dat klopt. Internal branding is een proces, het is nooit af. Dat wil niet zeggen dat wij altijd aan boord blijven. Reken op twee a drie jaar met ons, en dan de eerste periode wat intensiever, zeg ik altijd tegen klanten. Dan installeren wij een als het ware het internal branding-motorblok, waarbij HR en communicatie betrokken zijn, maar ook het management. En een ambassadeurgroep van informele leiders, die aan hun collega’s laten zien hoe die nieuwe organisatiecultuur er in de praktijk uitziet. Als dit loopt, hebben wij onszelf overbodig gemaakt.’
Waarom is Buro Dirigo de ware voor jou, Jasper?
Jasper: ‘Met het team van Buro Dirigo krijg ik er een mooie club makers bij. Samen kunnen we mooie employer branding campagnes optuigen. Maar het is onze gedeelde visie op organisaties en ondernemerschap die voor mij de doorslag gaf. Alisa en ik zijn allebei ontzettend ambitieus, maar – om een belangrijke kernwaarde van Dirigo aan te halen: ‘Het moet wel leuk blijven’. Een gezonde balans vinden we allebei gewoon heel belangrijk.’
Zo klinken jullie bijna als een getrouwd stel.
Alisa: ‘Haha, ja en we zaten laatst voor een bespreking bij een gemeente ook al in de trouwzaal. Nee, zonder gekheid, we beginnen rustig. We geven onszelf nu vooral de tijd om veel te gaan samenwerken. Dat hebben we al gedaan voor bijvoorbeeld iDEAL, waar we Jasper een aantal trainingen heeft verzorgd binnen het cultuurprogramma dat Dirigo daar begeleidt. Iets soortgelijks gaan we dit voorjaar doen voor De’Longhi Group.’
Tot slot, wat wensen jullie de organisaties waarmee jullie werken toe, behalve een voorspoedig 2025?
Jasper: ‘Ik gun iedereen een werkomgeving waarin de talenten van medewerkers tot bloei komen en hun inbreng wordt gewaardeerd. Daar is veel behoefte aan, vooral onder de jongere medewerkers. Je ziet dat zij kritischer zijn, zich minder snel willen committeren aan een organisatie en dan kiezen voor zelfstandig ondernemerschap. Dat past in deze tijd. Tegelijkertijd gun je mensen en organisaties ook dat ze elkaar versterken. Een organisatie kan een mooie proeftuin zijn voor mensen.’
Alisa: ‘Voor mij is dat een organisatiecultuur waarin mensen zich erkend voelen en ook echt gezien worden. Het woord veerkracht past hierbij. Ik wens al onze relaties in 2025 verdere versteviging van hun veerkracht toe en dat de energie tussen mensen stroomt. En dat wens ik uiteraard ook voor Jasper en mijzelf en de geweldige mensen van Dirigo.’
Dan organiseren we een inhoudelijk programma met workshops en sluiten we af met een borrel.