Is je merk aantrekkelijk genoeg voor het werven en behouden van talent? In deze krappe arbeidsmarkt is een écht werkgeversverhaal belangrijker dan ooit. Het verkrijgen van deze authentieke en onderscheidende voorkeurspositie noemen we employer branding.
Magnetisme! Oftewel: aantrekkingskracht. Een goede employer branding helpt je bij het aanscherpen van je Employee Value Proposition (EVP). De EVP zegt wat over hoe aantrekkelijk jouw merk als werkgever wordt gezien. Daarmee bevestig je als (potentiële) werkgever je (toekomstige) werknemers in hun keuze voor jouw organisatie. Denk daarbij aan:
Zeggen dat je een goede werkgever bent is één ding, maar je zal het ook wáár moeten maken in de dagelijkste praktijk. Pas dan is die magneet sterk genoeg om talent binnen te trekken én te behouden.
“Welke rol wil je spelen in het levensverhaal van jullie medewerkers? ”- René Herremans (jarenlang senior manager Employer Branding Albert Heijn)
Hebben jullie scherp waar jullie voor gaan en staan? Wat jullie onderscheidt van anderen en vanuit welke waarden jullie handelen? Oftewel, zit het met jullie positionering goed? Maak dan van hieruit een vertaalslag naar wat dat betekent voor potentiële medewerkers. Dat kan niet zonder in hun huid te kruipen. Lees er meer over in onze whitepaper MERKSTERK.
Laat zien wat voor bedrijf je bent en waar je kracht ligt. Wanneer je goed weet hoe de cultuur is en wat jullie sterkste punten zijn, is het makkelijker om je karakter te laten zien ten opzichte van andere bedrijven. Richt je op een specialisme of avonturier je alle kanten op? Door te definiëren waar de kracht van je bedrijf ligt, toon je karakter. Dat geeft focus.
Op het netvlies komen van medewerkers? Trek de aandacht met een opvallende campagne. Of pak het gerichter aan via relaties met opleidingsinstellingen, brancheorganisaties of wie weet… het UWV. Vanuit de candidate- en employee journey weet je waar kandidaten vindt en hoe je ze het beste kunt bereiken.
Natuurlijk wil je niet dat medewerkers aan de voorkant de organisatie binnen komen om vervolgens door de achterdeur weer te verlaten. Hoe boei, betrek en bind je medewerkers? Neem de tijd om interne processen aan te passen als dat nodig is om de medewerkerbeloften écht waar te maken in de dagelijkse praktijk. Investeer in goede onboarding, ontwikkelmogelijkheden en een cultuur van vertrouwen en waardering.
“75% van de werkzoekenden neemt employer branding mee in de keuze voor een werkgever ”- LinkedIn Employer Brand Statistics 2020
“Organisaties met een sterk werkgeversmerk hebben gemiddeld 28% minder verloop en 50% lagere wervingskosten ”- LinkedIn Analytical Summary 2015
Hoe zorg je dat kandidaten voor jullie organisatie kiezen? En hoe behoud je goede medewerkers? Ga met ze op reis! In onze handige roadmap vind je de ideale employee journey. Download hem hieronder.
Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻