Is je merk aantrekkelijk genoeg voor het werven en behouden van talent? Ga met je nieuwe én toekomstige medewerkers op reis! Download onze roadmap voor de ideale employee journey.
Is je merk aantrekkelijk genoeg voor het werven en behouden van talent? Ga met je nieuwe én toekomstige medewerkers op reis! Download onze roadmap voor de ideale employee journey.
In deze krappe arbeidsmarkt is een écht werkgeversverhaal belangrijker dan ooit. Het verkrijgen van deze authentieke voorkeurspositie noemen we employer branding. Op basis daarvan kun je de Employee Value Proposition (EVP) aanscherpen. De EVP zegt wat over hoe aantrekkelijk jouw merk als werkgever wordt gezien. Daarmee bevestig je als (potentiële) werkgever je (toekomstige) werknemers in hun keuze voor jouw organisatie. Denk daarbij aan:
Zeggen dat je een goede werkgever bent is één ding, maar je zal het ook wáár moeten maken in de dagelijkste praktijk. Pas dan is jouw merk magnetische genoeg om talent binnen te trekken én te behouden.
“Welke rol wil je spelen in het levensverhaal van jullie medewerkers? ”- René Herremans (jarenlang senior manager Employer Branding Albert Heijn)
Allereerst, hebben jullie scherp waar jullie voor gaan en staan? Wat jullie onderscheidt van anderen en vanuit welke waarden jullie handelen? Oftewel, zit het met jullie positionering goed? Maak dan van hieruit een vertaalslag naar wat dat betekent voor potentiële medewerkers. Echter, dat kan niet zonder in hun huid te kruipen. Lees er meer over in onze whitepaper MERKSTERK.
Laat zien wat voor bedrijf je bent, dat je goed weet hoe de cultuur is en dat je je sterke punten kent. Hierdoor is het makkelijker om je karakter te laten zien ten opzichte van andere bedrijven. Richt je op een specialisme of avonturier je alle kanten op? Immers, door te definiëren waar de kracht van je bedrijf ligt, toon je karakter. En dát geeft focus.
Op het netvlies komen van medewerkers? Trek de aandacht met een opvallende campagne. Of pak het gerichter aan via relaties met opleidingsinstellingen, brancheorganisaties of wie weet… het UWV. Vanuit de candidate- en employee journey weet je waar je kandidaten vindt en hoe je ze het beste kunt bereiken.
Tenslotte iets dat nog wel eens wordt vergeten: de achterdeur. Je wilt natuurlijk niet dat medewerkers aan de voorkant de organisatie binnen komen om deze vervolgens weer aan de achterkant te verlaten. Medewerkers boeien, betrekken en binden lukt alleen als je de medewerkersbeloften écht waarmaakt in de dagelijkse praktijk. Neem dus vooral de tijd om je interne processen aan te passen als dat nodig is. Investeer in goede onboarding, ontwikkelmogelijkheden en een cultuur van vertrouwen en waardering.
“75% van de werkzoekenden neemt employer branding mee in de keuze voor een werkgever ”- LinkedIn Employer Brand Statistics 2020
“Organisaties met een sterk werkgeversmerk hebben gemiddeld 28% minder verloop en 50% lagere wervingskosten ”- LinkedIn Analytical Summary 2015
Dus, je wilt dat kandidaten voor jullie organisatie kiezen en goede medewerkers behouden? Daarvoor hebben we een oplossing: ga met ze op reis! In onze handige roadmap vind je de ideale employee journey. Download hem hieronder.