Mensen maken merken

Wat levert internal branding ons op?

Het gedrag van medewerkers was altijd al van invloed op de reputatie van organisaties, en neemt in deze tijd van radicale transparantie alleen maar toe. Zeker als jullie een dienstenmerk zijn, wordt de merkbeleving van jullie klanten en stakeholders grotendeels bepaalt door de ervaring in het contact met medewerkers. Met internal branding ga je geregisseerd aan de slag om medewerker-, management- en klantperspectief met elkaar te verbinden. Grote kans dat hierdoor de liefde van medewerkers voor jullie bedrijf alleen maar toeneemt. En dat ga je merken!

Positieve effecten:

  • Een collega in eigen woorden op een straatfeestje over jullie bedrijf staat te vertellen en jullie producten of diensten aanraadt
  • Een oud-medewerker aan zijn/haar nieuwe werkgever aanbeveelt om met jullie te gaan werken
  • Medewerkers zelf met ideeën komen om de werkprocessen en/of sfeer te verbeteren
  • De scores op jullie medewerkertevredenheidsonderzoek keer-op-keer door het dak gaan
  • De verwachtingen van klanten zó overtroffen worden dat ze hier spontaan over gaan vertellen aan anderen.

De authenticiteit van interne ambassadeurs spreekt sterker dan welke vorm van communicatie dan ook.

Hogere productiviteit bij een sterkewerkcultuur zorgt voor minder verloop bij betrokken medewerkers

Bouw je merk van binnenuit en maak je belofte waar

Buro Dirigo heeft voor de inrichting en aanpak van internal branding trajecten het Merksterk-model ontwikkeld. In de gele cirkel staat het merk centraal en daarom heen de benodigde cultuuraspecten. Als fundament voor internal branding vertalen wij de missie, visie, purpose why en strategische doelen van jullie organisatie in een aansprekend intern merkmotto. Daarbij inventariseren we de organisatiecultuur en brengen we krachtige cultuurelementen in beeld om de cultuur verder te ontwikkelen.

Dit fundament werken we uit op rationeel (hoofd), emotioneel (hart) en praktisch niveau (handen). Zo werken we stapsgewijs aan het gewenste merkgevoel, merkdenken en merkgedrag.

5

stappen om alles uit internal branding te halen

  1. Commerciële organisaties zijn vaak al gewend hun producten en/of organisatie te ‘branden’. Daarmee bedoelen we dat alles binnen de organisatie bijdraagt aan de bedoeling van de organisatie. En over die bedoeling wordt op een inspirerende manier gecommuniceerd binnen het merk. Internal branding neemt het merk als uitgangspunt. Hebben jullie nog geen sterk merk? Bouw daar dan aan met branding. Staat jullie merk als een huis, maar vooral voor de buitenwereld? Maak dan je merk 360-graden; vertaal jullie unieke spark door naar een aansprekend intern verhaal. Dat brengt herkenning en inspiratie.

  2. Ook in jullie organisatie is het er gewoon: cultuur. En het is moeilijk cultuur zomaar even te veranderen. Wel is er ruimte om cultuur te ontwikkelen. Een cultuurscan geeft inzicht in de krachtige unieke elementen in jullie cultuur. Deze gebruiken wij om op door te bouwen, want uiteindelijk wil je een winnende cultuur waarin de frisse blik van jonge en nieuwe medewerkers wordt benut. Waarin collega’s elkaar constructief feedback geven en je medewerkers eigenaarschap en verantwoordelijkheid nemen.  En waarin er daarnaast volop ruimte is voor enthousiasme en waardering.

  3. Leiders, formeel of informeel, zijn belangrijke cultuurdragers. Medewerkers kijken naar het gedrag dat als voorbeeld wordt gesteld. Borg in internal branding trajecten daarom dat leiders op verschillende leidinggevende niveaus gefaciliteerd worden met leiderschapscommunicatie die inspireert. En train leiders in luistervaardigheden en het voorleven van het gewenste merk-/waardengedrag.

  4. Naast het conceptueel krachtig doorvertalen van het corporate brand naar een intern motto (Merksterk), bieden de waarden veel mogelijkheden om de alignment binnen de organisatie te versterken. In veel organisaties hangen de waarden wel mooi aan de muur, maar blijft het daarbij. Door met elkaar in gesprek te gaan over de waarden, krijgen ze betekenis. Want waarden die geladen zijn en geleefd worden, zijn het cement van de organisatie.

  5. In iedere organisaties werken mensen met een extra groot hart voor de zaak. Ze enthousiasmeren hun collega’s en zetten vaak die extra stap. Deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers zijn dé aangewezen personen om in internal branding mee samen te werken. Door ze te faciliteren in hun ambassadeurschap en door bewuster met hen samen te werken. Daardoor bouw je niet alleen aan een sterk merk voor je klanten, maar ook aan een solide werkgeversmerk (employer branding noemen we dat).

Werk waar we trots op zijn

Het potentieel van jouw medewerkers benutten?

Download onze Merksterkgids en ontdek:

  • Praktische handvatten voor de aanpak van internal branding
  • Waar jullie prioriteiten liggen
  • Hoe de inzet van een roadmap helpt bij een structurele aanpak

 

Ook het maximale uit internal branding halen?

Bij Buro Dirigo zijn we sinds 2017 gespecialiseerd in internal branding. Voor die tijd werkten we als full-service marketingcommunicatiebureau. Dit heeft voor jou als voordeel dat we zowel strategisch sterk als creatief en verrassend zijn. We zijn jouw volledige partner; van advies, onderzoek tot creatie en realisatie.

Plan een inspiratiecall

Zij gingen je voor:

  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken