fbpx
023 531 00 00

Internal branding

Ervaar de kracht van samen sterk

Een goed gesprek

Doet jouw merk binnen wat je buiten belooft? Idealiter vertellen zowel klanten als medewerkers het sterke verhaal van jouw merk. Van de bestuurder tot de telefonist. Omdat ze het daadwerkelijk ervaren én erin geloven. Mensen maken immers merken. Dit samen leven en beleven van je merk noemen we internal branding. 

Wat kan internal branding doen voor mijn merk?

De afgelopen jaren is de invloed van werknemers op de merkbeleving bij klanten alleen maar groter geworden. Deze authentieke ervaringen kunnen enorm bijdragen aan de reputatie van je merk. Denk aan: 

  • Een medewerker die vol overtuiging op een straatfeestje in eigen woorden over jullie merkbelofte vertelt 
  • Een medewerker die in een gesprek met een bekende spontaan je product of dienst aanraadt, wanneer naar eigen ervaringen wordt gevraagd 
  • Een oud-medewerker die door een nieuwe werkgever wordt verzocht een betrouwbare partij naar voren te schuiven; en die partij… dat ben jij. 

Veranker je merkwaarden dus in het gedrag van je medewerkers. Dát is precies wat je met een internal branding traject doet. Want binnen beginnen is buiten winnen. 

teamfoto van Buro Dirigo, Bureau voor interne communicatie en branding
“Customers will never love a company until the employees love it first.”
- Simon Sinek

Van medewerker naar merkambassadeur

Je medewerkers hebben dus de potentie om uit te groeien tot je meest bezielde merkambassadeurs. Maar hoe laat je hen de beloftes aan klanten ook écht waarmaken, of zelfs overtreffen? Daar kunnen wij je bij helpen. De onderstaande vijf stappen geven je een idee van de te bewandelen weg. 

5 stappen die je internal branding verbeteren

Internal branding begint bij een duidelijk merk. Wie ben je en waar sta je voor? Hoe verhoud je je ten opzichte van de markt en wat kunnen klanten van je verwachten? Durf keuzes te maken en wees hier trots op. 

Biedt jullie cultuur ruimte voor het delen van elkaars perspectief of zenden jullie vooral over de duidelijke positionering? Organisaties met een dialoogcultuur, voldoende onderling vertrouwen en energie om wel vooruit te komen, slagen er doorgaans het beste in om te komen tot een gedeelde beleving. Geef je medewerkers dus vertrouwen en waardering en blijf in gesprek. Zo creëer je met elkaar enthousiasme. 

Internal branding is niet alleen iets voor het bestuur, het management of misschien de afdeling communicatie. Je hele bedrijf geeft handen en voeten aan je merk, dus het is voor iedereen. Van telefonist en bestuurder, tot stagiair en uitvoerder. Tegelijkertijd is leiderschap wel degelijk belangrijk. Zonder duidelijk voorbeeldgedrag van bestuurders, managers en leidinggevenden, lukt het niet om iedereen op een lijn te krijgen. 

De meeste bedrijven hebben ze wel: kernwaarden. Maar leven ze ook echt? Vaak zijn ze ooit eens mooi op papier gezet, gevisualiseerd en toen in een lade beland. Soms hangen ze nog ergens aan de muur, maar stopt het daar alsnog. Doe er wat mee! Vertaal kernwaarden door naar drie niveaus: hoofd, hart en handen. Medewerkers moeten ze begrijpen, voelen én weten hoe ernaar te handelen. Houd de waarden levend in een permanente interne dialoog en durf ze af en toe ter discussie te stellen. 

Heb je een betrokken medewerker die verantwoordelijk en enthousiast is? Dan heb je goud in handen! Een goede merkambassadeur is iemand die staat voor wie je zegt dat je bent. En misschien nog wel belangrijker: die dit vanuit eigen ervaring kan verkondigen. Dan bouw je niet alleen aan een sterk merk voor je klanten, maar ook aan een sterke positie als werkgever. 

Dus… wat kan internal branding mij concreet opleveren?

  • Het brengt je strategie, je merk en je mensen met elkaar op één lijn 
  • Het versterkt je bedrijfscultuur en verhoogt intern merkenthousiasme 
  • Het creëert bezielde ambassadeurs die in het merk geloven en het uitdragen 
  • Het bezorgt je klanten bij elke interactie een consistente, on-brand ervaring 
  • Het helpt je merk zich te onderscheiden van concurrenten 
  • Het verhoogt de waarde van je merk 
  • Het vergroot je aantrekkelijkheid als werkgever 
  • Met onder de streep: meer klanten en een hogere omzet! 
merksterkgids internal branding

Hoe kan ik meer te weten komen over internal branding?

Je merkt het al, dat positieve praatje van je medewerker komt niet zomaar op dat straatfeestje terecht. Er is best wat nodig voor een succesvolle interne branding. We zouden er wel een boekje over kunnen schrijven. En dat hebben we dus ook gedaan! Het heet de Merksterkgids en je kunt ‘m hieronder gratis downloaden. 

Ook je merk van binnenuit versterken? Download hier de Merksterkgids en ontdek:

  • Een direct toepasbare scan om je bedrijfscultuur en intern merkenthousiasme in kaart te brengen 
  • Handvatten om de meerwaarde van je organisatie structureel te verbeteren 
  • Het DEWV3H-model voor bewezen effectieve internal branding 
  • Bonus: een handige checklist internal branding

Expertises

Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!