Het gedrag van medewerkers was altijd al van invloed op de reputatie van organisaties, en neemt in deze tijd van radicale transparantie alleen maar toe. Zeker als jullie een dienstenmerk zijn, wordt de merkbeleving van jullie klanten en stakeholders grotendeels bepaalt door de ervaring in het contact met medewerkers. Met internal branding ga je geregisseerd aan de slag om medewerker-, management- en klantperspectief met elkaar te verbinden. Grote kans dat hierdoor de liefde van medewerkers voor jullie bedrijf alleen maar toeneemt. En dat ga je merken!
Positieve effecten:
- Een collega in eigen woorden op een straatfeestje over jullie bedrijf staat te vertellen en jullie producten of diensten aanraadt
- Een oud-medewerker aan zijn/haar nieuwe werkgever aanbeveelt om met jullie te gaan werken
- Medewerkers zelf met ideeën komen om de werkprocessen en/of sfeer te verbeteren
- De scores op jullie medewerkertevredenheidsonderzoek keer-op-keer door het dak gaan
- De verwachtingen van klanten zó overtroffen worden dat ze hier spontaan over gaan vertellen aan anderen.
De authenticiteit van interne ambassadeurs spreekt sterker dan welke vorm van communicatie dan ook.