Betrek externe professionals en interne waarmakers bij het bouwen van je merk. Een extern bureau met expertise in branding kan helpen om je merk onderscheidend en consistent te maken. Werk samen met je medewerkers om je merk te versterken, omdat zij het merk van binnenuit dragen en het naar buiten toe waarmaken. Denk aan een langetermijnstructuur voor de samenwerking en communiceer hierover duidelijk.
De volgende stap, is een stap omhóóg: stel dat je even boven jullie bedrijf mag zweven. Onderzoek de beleidsstukken en belangrijke marktinzichten die van invloed zijn op jullie ambities. Juist op het snijvlak van externe en interne aspecten liggen vaak de grootste kansen om tot de essentie te komen met als doel je te onderscheiden. Zoek naar de ‘sweet spot’ waar dit alles samenkomt en ontdek nieuwe mogelijkheden voor je branding.
Bouw je merk effectief op met gedegen onderzoek. Betrek verschillende perspectieven, waaronder medewerkers van alle leeftijden – zowel nieuwkomers als ervaren collega’s. Praat ook met klanten om de relevantie van je merk te begrijpen. Maak vervolgens een concurrentiematrix en wees eerlijk in jullie positie ten opzichte van de andere partijen in de markt.
Jullie merkmissie is geslaagd als klanten of andere stakeholders een vergelijkbaar merkbeeld hebben waarin jullie toegevoegde waarde is gevat. Ter illustratie: denk aan het verschil in gevoel tussen een Nike-trainingspak en een merkloze sportoutfit. Of de trots bij het serveren van een Haarlems Jopenbiertje in vergelijking met een generiek huismerk van een supermarktdiscounter. Dit gevoel willen jullie straks ook opwekken met de branding van jullie merk.
Benader je bedrijf als een persoon bij het bouwen van je merk. Dit maakt het concreter en helpt bij het creëren van eenheid. Gebruik archetypes of oerkarakters om de manier waarop jullie dingen doen te definiëren. Op die manier kies je uiteindelijk een archetype dat bij jullie bedrijf past en zo je merkpersoonlijkheid tot leven brengt.