Met branding laat je zien waarom je als merk anders bent dan anderen. En dan vooral hoe waardevol dat is voor klanten en stakeholders. Maar hoe werkt dat precies, opvallen door jezelf te zijn? Lees het in onze whitepaper ‘Een sterk merk in 5 stappen’.
Wie ben je en waar sta je voor? Dat is hier de hamvraag. Soms is al duidelijk waar een merk voor staat en is het de uitdaging om dat over de bühne te brengen. Andere keren heeft de organisatie de essentie uit het oog verloren of moet deze nog vinden:
In welke fase je met je bedrijf ook zit, bij branding draait het altijd om keuzes durven maken, interne trots aanwakkeren en de juiste toon raken. Juist ja, die ruwe diamant tot in de puntjes slijpen en polijsten.
“47% zegt een merk aan te bevelen waar ze zich emotioneel bij betrokken voelen”- Gensler Brand positioning statistics 2018
Betrek externe professionals en interne waarmakers bij het bouwen van je merk. Een extern bureau met expertise in branding kan helpen om je merk onderscheidend en consistent te maken. Werk samen met je medewerkers om je merk te versterken, omdat zij het merk van binnenuit dragen en het naar buiten toe waarmaken. Denk aan een langetermijnstructuur voor de samenwerking en communiceer hierover duidelijk.
De volgende stap, is een stap omhóóg: stel dat je even boven jullie bedrijf mag zweven. Onderzoek de beleidsstukken en belangrijke marktinzichten die van invloed zijn op jullie ambities. Juist op het snijvlak van externe en interne aspecten liggen vaak de grootste kansen om tot de essentie te komen met als doel je te onderscheiden. Zoek naar de ‘sweet spot’ waar dit alles samenkomt en ontdek nieuwe mogelijkheden voor je branding.
Bouw je merk effectief op met gedegen onderzoek. Betrek verschillende perspectieven, waaronder medewerkers van alle leeftijden – zowel nieuwkomers als ervaren collega’s. Praat ook met klanten om de relevantie van je merk te begrijpen. Maak vervolgens een concurrentiematrix en wees eerlijk in jullie positie ten opzichte van de andere partijen in de markt.
Jullie merkmissie is geslaagd als klanten of andere stakeholders een vergelijkbaar merkbeeld hebben waarin jullie toegevoegde waarde is gevat. Ter illustratie: denk aan het verschil in gevoel tussen een Nike-trainingspak en een merkloze sportoutfit. Of de trots bij het serveren van een Haarlems Jopenbiertje in vergelijking met een generiek huismerk van een supermarktdiscounter. Dit gevoel willen jullie straks ook opwekken met de branding van jullie merk.
Benader je bedrijf als een persoon bij het bouwen van je merk. Dit maakt het concreter en helpt bij het creëren van eenheid. Gebruik archetypes of oerkarakters om de manier waarop jullie dingen doen te definiëren. Op die manier kies je uiteindelijk een archetype dat bij jullie bedrijf past en zo je merkpersoonlijkheid tot leven brengt.
“When you try to be everything to everyone, you accomplish being nothing to anyone.”- Bonnie Gillespie
Als specialist in branding doorlopen we bij Buro Dirigo de volgende stappen op weg naar een sterk(er) merk;
Lees onze whitepaper ‘Een sterk merk in 5 stappen’ Gebruik dit whitepaper als:
Ben jij er ook klaar voor om je merk sterker te maken en het het hart van je klant te raken?
Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻