Mensen maken merken

Het belang van een sterke EVP

Scoren met een heldere Employee Value Proposition

In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben potentiële medewerkers het voor het kiezen. Ze beginnen hun reis dan ook vaak met de vraag “Waar zou ik willen werken?”. Daarom is een sterk werkgeversmerk en een heldere employee value proposition (EVP) van groot belang: daarmee zorg je ervoor dat jullie als aantrekkelijk werkgever te boek staan.

start gratis →

Wat is een employee value proposition (EVP)?

Een EVP is een uniek pakket van voordelen en waarden die een werkgever biedt aan zijn werknemers in ruil voor hun vaardigheden, capaciteiten en ervaring. Het is de kern van wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt voor huidige en potentiële medewerkers. Denk hierbij aan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook aan zaken als werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden, en de balans tussen werk en privé.

“Een sterke EVP is als een reisbrochure voor de hele werknemerservaring, van werving en onboarding tot ontwikkeling en behoud van talent.”
- Onbekend

Waarom is een sterke EVP belangrijk?

Een sterke EVP biedt talloze voordelen voor zowel de organisatie als de werknemers. Hier zijn enkele belangrijke redenen waarom het waardevol is:

  1. Aantrekken van toptalent: In een krappe arbeidsmarkt kan een aantrekkelijke EVP het verschil maken tussen het binnenhalen van een sterspeler of het verliezen van die persoon aan de concurrentie. Het communiceert waarom jouw organisatie een betere keuze is.
  2. Retentie van medewerkers: Een goed gedefinieerde en authentieke EVP zorgt ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en motiveert hen om langer bij de organisatie te blijven. Bovendien vermindert dit het personeelsverloop en de hierbij horende kosten.
  3. Verhoging van betrokkenheid: Als medewerkers begrijpen en waarderen wat de organisatie te bieden heeft, neemt hun betrokkenheid toe. Ze voelen zich meer verbonden met de bedrijfsdoelen en dragen actief bij aan het succes van de organisatie.
  4. Verbetering van werkgeversmerk: Een sterke EVP versterkt je werkgeversmerk. Daardoor maak je je organisatie aantrekkelijker en zorg je voor een positieve reputatie in de markt, wat weer helpt bij het aantrekken van nieuw talent.
  5. Concurrentievoordeel: In sectoren waar talent schaars is, kan een krachtige EVP een flink concurrentievoordeel opleveren. Het helpt je organisatie te onderscheiden van anderen en positioneert je als een werkgever van keuze.
5

Zo bouw je een sterke EVP in 5 stappen

  1. Het ontwikkelen van een sterke EVP vereist een strategische aanpak en een diepgaand begrip van wat jouw huidige en potentiële medewerkers waardevol vinden. Als eerste moet je begrijpen wat je medewerkers echt waarderen. Dit kan variëren van een competitief salaris en flexibele werktijden tot professionele ontwikkelingsmogelijkheden en een ondersteunende werkcultuur.

    • Kruip in de huid van je medewerkers: Ga in gesprek met medewerkers en ontdek wat ze belangrijk vinden in hun werk en wat hen motiveert. Dit kan door interviews of door in een focusgroep het gesprek tussen medewerkers op gang te brengen. Ook het uitzetten van een enquête is een optie, hoewel dit een minder gelaagd beeld schetst.
    • Analyseer vertrekredenen: Duik in verslagen van exitgesprekken om te achterhalen waarom medewerkers jouw organisatie verlaten. Grote kans dat je erachter komt wat er nog ontbreekt in je huidige EVP.
  2. Jouw EVP moet in lijn zijn met de identiteit, waarden en cultuur van je organisatie. Ga op zoek naar de gezamenlijke waarden in je bedrijf. Wat is belangrijk? Zodat je medewerkers aantrekt die echt bij je bedrijf passen.

    • Missie en visie: Zorg ervoor dat je EVP aansluit bij de missie en visie van je organisatie. Want de EVP verbindt de binnen- en de buitenwereld met elkaar.
    • Cultuur en werkomgeving: Maak voor jezelf helder welke elementen uit jullie cultuur je graag wilt versterken en welke elementen je misschien wilt ontwikkelen. Wees ook eerlijk over hoe het is en waar jullie naartoe gaan.
  3. Wat maakt jouw organisatie anders dan de concurrentie? Dit kunnen tastbare voordelen zijn zoals salaris en voordelen, maar ook ontastbare zaken zoals de werkcultuur, groeimogelijkheden en werk-privébalans.

    • Salaris en voordelen: Wat bied je aan in termen van salaris, bonussen, pensioenplannen, en andere financiële voordelen? Competitieve salarissen: want we weten allemaal dat waardering fijn is, maar de huur moet ook betaald worden.
    • Carrièremogelijkheden: Welke groeipaden en ontwikkelingsmogelijkheden bied je aan? Bied je training en bijscholing aan?
    • Werk-privébalans: Hoe ondersteunt jouw organisatie de werk-privébalans van medewerkers? Denk aan flexibele werktijden, thuiswerkmogelijkheden, en verlofregelingen. Alles om te voorkomen dat je partner of kinderen je straks alleen nog herkennen aan de foto op je LinkedIn-profiel.
  4. Een sterke EVP is pas effectief als deze duidelijk en consistent wordt gecommuniceerd naar zowel huidige als potentiële medewerkers. Gebruik verschillende communicatiekanalen om je boodschap over te brengen.

    • Interne communicatie: Zorg ervoor dat je medewerkers de EVP begrijpen en zich ermee kunnen identificeren. Dit kan via intranet, nieuwsbrieven, teamvergaderingen, en andere interne communicatiekanalen.
    • Externe communicatie: Gebruik je EVP in je recruitmentcampagnes, op je website, in vacatures, en op sociale media. Dit helpt potentiële medewerkers te begrijpen wat je te bieden hebt.
  5. Een EVP moet authentiek zijn en gebaseerd op de werkelijkheid van de werkervaring in jouw organisatie. Niets is schadelijker dan het beloven van voordelen die je niet kunt waarmaken. Dit kan leiden tot teleurstelling, demotivatie en uiteindelijk personeelsverloop.

    • Eerlijkheid en transparantie: Wees eerlijk over wat je wel en niet kunt bieden. Overdrijf niet en vermijd valse beloftes.
    • Feedback en aanpassing: Regelmatig feedback vragen aan je team is als flossen: het kan even pijn doen, maar het voorkomt grotere problemen later. Pas op basis van deze feedback je EVP aan waar nodig. Het moet een dynamisch document zijn dat evolueert met de tijd.

Voorbeeldcases van sterke EVP's

Bekende bedrijven staan niet voor niets ook vaak bekend om hun sterke EVP’s (en de manier waarop ze hiernaar handelen). Productkortingen, flexibele werktijden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en uitgebreide opleidingsprogramma’s zijn nog maar het begin. Enkele voorbeelden:

ASML: Chipmachinefabrikant ASML biedt zijn medewerkers een aantrekkelijk voordelenpakket, waaronder uitgebreide gezondheidszorg, flexibele werktijden, en veel mogelijkheden voor professionele ontwikkeling. De bedrijfscultuur stimuleert innovatie en samenwerking, wat hen een zeer gewilde werkgever maakt in de technologische sector. Bovendien biedt ASML ondersteuning bij huisvesting voor medewerkers (waarmee ze in de voetsporen treden van Philips dat rond 1910 de Eindhovense wijk Philipsdorp uit de grond stampte).

Rituals: Bij Rituals worden medewerkers echte merkambassadeurs, waarbij hun missie (‘We’re not here to sell you beauty; we are here to make you feel good’) in alle communicatie wordt uitgedragen. Nieuwe werknemers starten met een driedaags cultuur-bootcamp om kennis te maken met het bedrijf, de waarden en de collega’s. Daarna wordt hen een ‘soulmate’ toegewezen, een buddy die hen wegwijs maakt. Vertrekkende medewerkers krijgen een afscheidsfeestje, wat het ambassadeurschap bevordert.

 IKEA: IKEA neemt een Scandinavische benadering in zijn EVP, met een sterke nadruk op teamwork en de empowerment van medewerkers. Bij IKEA worden realisme, praktische oplossingen en bescheidenheid gewaardeerd, om uiteindelijk een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen te realiseren. De bedrijfscultuur is gebaseerd op gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie, waarmee wordt bijgedragen aan een ondersteunende en stimulerende werkomgeving.

Leg een sterke basis voor je employee journey

Het belang van een sterke EVP kan niet genoeg benadrukt worden. Het is de fundering van je werkgeversmerk en een belangrijk instrument om talent aan te trekken, te behouden en te motiveren. Kortom, door een duidelijke, authentieke en aantrekkelijke EVP te ontwikkelen en te communiceren, kun je een sterke basis leggen voor de hele employee journey.

Investeren in een sterke EVP? Plan jouw gratis adviesgesprek

Bij Buro Dirigo begrijpen we dat het bouwen en onderhouden van een krachtige EVP een strategische aanpak vereist. Wij helpen je graag bij elke stap van dit proces, zodat jouw organisatie de juiste talenten aan kan trekken én behouden.

Heb je vragen of wil je meer weten over onze werkwijze? Vul het contactformulier in, dan plannen we snel een (geheel vrijblijvend) adviesgesprek om nader kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken.

  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken