Mensen maken merken

Communicatiestrategie

Hoe laat je zien waarin jouw merk zich onderscheidt?

Ontdek hoe je de basis voor een memorabel merk legt in onze whitepaper ‘Een succesvolle communicatiestrategie in 4 stappen’.

start gratis →

Samen op weg in communicatieland

Met marketing die alleen om positionering, USP’s en kernboodschappen draait, red je het niet meer. Het gaat vandaag de dag meer dan ooit om opvallen, jezelf onderscheiden en een emotionele snaar raken. Communicatie met gevoel, zodat je merk wordt herinnerd wanneer het er toe doet. Maar het begint allemaal met de juiste communicatiestrategie.

Hoe pak je dat aan? Wanneer we bij Buro Dirigo onze klanten helpen een goede communicatiestrategie te formuleren, baseren we ons op de onderstaande vier pijlers.

“Wat heeft het voor zin te rennen als je niet op de goede weg bent?”
- Duits gezegde
4

De 4 pijlers voor een goede communicatiestrategie

  1. Wat wil je betekenen met welke langetermijndoelen? Waar doe je het allemaal voor? Houd het kort en kom snel tot de kern.

  2. De klassieke SWOT is nog altijd een handig hulpmiddel. Begin intern met een eerlijke, kritische analyse. In de analyse van de buitenkant kun je ook gebruik maken van eigen onderzoeken of relevante openbare onderzoeken, van bijvoorbeeld brancheverenigingen.

  3. Zorg ervoor dat je interne beloften of kennis, diensten en producten zo goed mogelijk verbinden aan behoeften van de markt waarop je je richt. De aandachtspunten van je analyse kun je vertalen naar ambities en doelen.

  4. Bij elk van je communicatiedoelstellingen draag je deelstrategieën aan die gaan helpen bij het realiseren van je doelen. Deze geven richting aan je deelplannen of jaarplan.

Als je communicatiestrategie op orde is komt de uitwerking als vanzelf

Aan de slag met jullie communicatiestrategie!

Of we nu de hei opgaan, uitwaaien aan het strand of elkaar ontmoeten via Zoom of Teams. In dialoog met jouw mensen komen we in 1 tot 3 werksessies tot een uitgewerkte, inspirerende communicatiestrategie. Startpunt is altijd: wat heb jij nodig? Een greep uit elementen die we in zo’n werksessie graag laten terugkomen;

  • Met elkaar de communicatiemissie (her)formuleren
  • Hoofddoelstellingen marketingcommunicatie bepalen
  • Brainstorm: interne belangen – externe behoeften
  • Kernboodschap & corporate story schrijven
  • De merkwaardenmeetlat maken
  • De ideale wereld over 5-10-20 jaar visualiseren

Het resultaat is dat jij het plan scherp hebt. Misschien nog wel belangrijker: dat iedereen zich eigenaar voelt en dat het energie geeft.

Hoe kunnen we jou op weg helpen met het uitwerken van een communicatiestrategie? Bel gerust voor een gratis adviesgesprek of vul het contactformulier in!

Cases communicatiestrategie

Download hier jouw gratis whitepaper ‘Een succesvolle communicatiestrategie in 4 stappen'

In dit stappenplan vind je;

  • Handvatten voor de uitwerking van een effectieve communicatiestrategie
  • Inspiratie om een bestaande strategie mee aan te scherpen
  • Een manier om je eigen strategie te toetsen en te ontdekken waar het beter kan
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken