Het begon met een kleine vraag van de Vereniging voor Kerkrentmeesterlijk Beheer (VKB) in de Protestantse Kerk in Nederland: hoe zetten we social media slim in om met onze leden te communiceren? De VKB is een vereniging van kerkelijke gemeenten, vertegenwoordigd door kerkrentmeesters. Zij hebben de zorg voor de gebouwen en andere onroerende zaken van een gemeente. De VKB ondersteunt kerkrentmeesters bij hun werk met kennis en door belangenbehartiging. Dat de vraag van de VKB groter was, ontdekten we al snel toen we in gesprek gingen. Onze vraag naar de toegevoegde waarde van de VKB voor haar leden, was het startsein voor een rebranding.
We begonnen deze rebranding met een pragmatische literatuurstudie; wat is er bekend over de ontwikkelingen van verenigingen in onze netwerksamenleving? We kwamen uit bij het model ‘vereniging 3.0’. Aan bestuur en directie adviseerden we om eerst de toegevoegde waarde van de VKB voor leden opnieuw te formuleren. Ook adviseerden we op zoek te gaan naar tooling om sneller en directer met leden te communiceren en het voor hen makkelijk te maken elkaar onderling te vinden.
Een rebranding vraagt je als organisatie ook weer goed naar jezelf te kijken. Hoe ga je om met impactvolle trends als vereniging? Het model ‘vereniging 3.0’ daagt verenigingen uit om te reageren op een snel veranderende omgeving en voorop te lopen door samen met de leden te zoeken naar een nieuwe positie in de samenleving.
We adviseerden de VKB de kracht van de vereniging meer naar voren te halen. De VKB wilde voortaan niet langer als autoriteit kennis delen, maar als verbinder kerkrentmeesters bij elkaar brengen. Dichterbij dus; toegankelijk en werkend vanuit de gezamenlijke wens dat het goed gaat met de kerkelijke gemeente. Kerkrentmeesters hebben hart voor hun lokale kerkgemeenschap en zetten hun expertise graag in om die gemeente goed te laten functioneren. Vanuit deze motivatie gaat de vereniging verder onder een nieuwe naam: VKB Kerkrentmeesters. De rebranding was compleet met de bijbehorende nieuwe pay-off die wij bedachten: ‘samen sterk voor de kerk’.
Voor de nieuwe koers schreven we het merkverhaal en we maakten de nieuwe huisstijl. We kozen bewust voor een doorontwikkeling van de bestaande stijl. Want ‘dat wat goed is, moet je behouden’ vond het bestuur en de directie van de VKB. Zo blijft het ledenblad Kerkbeheer belangrijk in de communicatie met leden. Het aanscherpen van de redactieformule was daarom een zeer relevant onderdeel van deze rebranding.
Wilnanda Hukom, communicatiemedewerker VKB
Voor het faciliteren van verbinding, introduceerden we de VKB GroepsApp. In deze app communiceren VKB-leden met elkaar over thema’s die zij zelf relevant vinden. Over het verduurzamen van gebouwen bijvoorbeeld, of over de hoge energierekening. Kerkrentmeesters registreren zich eenmalig in de app en kunnen reageren op artikelen, berichten, vragen en stellingen. Ook hebben leden de mogelijkheid zelf gesprekken te starten of informatie te delen.
De rebranding wierp vrijwel direct zijn vruchten af. Vlak na de introductie van de nieuwe naam, de nieuwe stijl en de VKB GroepsApp registreerden zich meer dan 500 leden in de app. En het mooie is: er is volop activiteit. Leden stellen vragen en delen hun ervaringen. Het buzzt lekker, om het zo te zeggen. Een mooie basis om leden de komende tijd te blijven inspireren.
Alisa Post, strateeg
Wil je graag internal branding of heb je een vraag voor ons?