Podcasts

Merkfluisteren in het oor van je doelgroep

man houdt hand bij oor

Een goed merkverhaal is meer dan alleen een mooi beeld. Het gaat om verbinding, verdieping en echtheid. Een podcast kan dan een verrassend persoonlijke dimensie toevoegen. Samen met onze eigen podcaster Ellen helpen we jouw organisatie de kracht van het gesproken woord optimaal te benutten.

start gratis →

Vrouw luistert podcast

Waarom zou je als merk investeren in een podcast?

De snelle marketingwereld wordt elke dag visueler en oppervlakkiger. Parallel hieraan neemt de populariteit van podcasts juist razendsnel toe. Het sleutelwoord is laagdrempeligheid, want podcasts zijn overal af te spelen: aan de keukentafel, in de auto, op de fiets, tijdens een ommetje. Met een podcast kom je écht bij iemand binnen. Inmiddels beluistert maar liefst 60% van de Nederlanders ze, waarvan ruim 60% hoogopgeleid en onder 34 jaar. Kortom: een medium dat je als merk niet kunt negeren.

Kansen voor ál je branding

70% van alle podcasts wordt tot het einde beluisterd. Dit is een veel hogere completion rate dan bijvoorbeeld YouTube-advertenties (15%) of goede videocontent (35%). Daarnaast bieden podcasts volop kansen voor verschillende soorten branding.

Branding podcast

Toe aan iets anders dan een brochure, nieuwsbrief of flyer? Een podcast helpt je de natuurlijke merkvoorkeur van je doelgroep voor je dienst of product te vergroten.

Lees meer

Podcasts zijn intiem, laagdrempelig en vormen een goed kanaal om je expertise te laten zien, een community op te bouwen en zo een natuurlijke merkvoorkeur te creëren. Stel je voor, een podcast waarin je de verhalen rond je product of dienstverlening deelt. Bijvoorbeeld, een verantwoord speelgoedmerk dat elke aflevering een onderwerp rond opvoeding bespreekt (al dan niet in de vorm van een interview met een expert).

Of een uitzendorganisatie die na jarenlange ervaring zijn kennis en kunde deelt met ondernemers. Denk aan afleveringen over specialistische onderwerpen als payrolling, HR-beleid, minimumloon en goed werkgeverschap. Dit voegt een laag toe aan de beleving van het merk, maakt het persoonlijker en creëert een band met de luisteraar.

Internal branding podcast

Gemotiveerde medewerkers zijn het kapitaal van je organisatie. Verras ze met een podcast: échte stemmen en échte verhalen die resoneren, informeren en inspireren.

Lees meer

Podcasts zijn een krachtig middel om de interne trots te versterken en de medewerkersbetrokkenheid bij het bedrijf te vergroten. Onderwerpen kunnen variëren van interviews met medewerkers over hun projecten tot gesprekken met het management over de toekomstvisie van het bedrijf. En door je medewerkers daadwerkelijk bij de podcast te betrekken, geef je hun ook een stem.

Het maakt daarbij niet uit of je een non-profit organisatie bent of een commerciële partij. Elk merk dat zijn interne merkbeleving wil versterken en kennisdeling stimuleren, kan profiteren van de mogelijkheden van een eigen podcast.

Employer branding podcast

Hoe haal je in deze tijd de beste kandidaten binnen? Podcasting is een krachtig middel om potentiële nieuwe medewerkers te interesseren en te activeren. 

Lees meer

Met een podcast geef je als werkgever een authentiek inkijkje in de bedrijfscultuur, waardoor kandidaten zelf ontdekken wat jou een aantrekkelijke werkgever maakt. Een goede employer branding podcast voelt intiem en laagdrempelig, met échte medewerkers die de échte verhalen delen, recht vanaf de werkvloer.

Denk ook aan een reeks waarin verschillende werknemers vertellen over hun carrièrepad binnen het bedrijf, de werk-privébalans, en de leuke activiteiten die het bedrijf organiseert. Dit kan een beeld schetsen voor potentieel nieuw talent dat zowel realistisch als aantrekkelijk is.

 

podcast microfoon in een studio op kantoor

Do’s & Don’ts: hoe zet je een podcast effectief In?

Do’s

  • Wees authentiek: laat je ware merkpersoonlijkheid naar voren komen.
  • Ken je publiek: creëer inhoud die aansluit bij de interesse van je luisteraars.
  • Vertel een boeiend verhaal: mensen houden van verhalen, gebruik dit in je voordeel.
  • Zet ook je eigen oren open: verzamel input en feedback uit je andere (social) kanalen.
  • Wees punctueel: plan ruim vooruit en publiceer op tijd.

Don’ts:

  • Probeer geen succesformule te kopiëren: jouw podcast is uniek.
  • Vermijd lange, onsamenhangende gesprekken: houd je content scherp en gefocust.
  • Onderschat de productiekwaliteit niet: slechte audio kost je luisteraars.
  • Vergeet niet te promoten: een geweldige podcast verdient een geweldig publiek.
  • Wees niet slaapverwekkend (tenzij je bedden verkoopt).
“Podcasting is een geweldige manier om een band op te bouwen met moeilijk bereikbare mensen.”
- Tim Paige

Je bent met Ellen in goede handen!

Ons advies gaat verder dan alleen het ‘hoe en waarom’. Wij helpen je met de volledige strategie: van het bepalen van de juiste formule, naam en logo tot de opbouw en andere onderscheidende factoren van je podcast. En natuurlijk staan we je bij in het creëren van de inhoud zelf . Onze eigen podcaster Ellen heeft jarenlange ervaring met het hele traject en kent alle stappen als geen ander;

  • Strategie en doelstellingen bepalen
  • Ontwikkeling van een sterk concept
  • Blauwdruk script vastleggen
  • Proefopname maken
  • De puntjes op de i zetten en je podcast uitrollen!

Klanten voor wie we podcasting hebben ingezet Zij hebben al een eigen geluid

Heb je wel oren naar een podcast? Plan jouw gratis adviesgesprek

Met een podcast open je een nieuw kanaal om jouw verhaal te vertellen. De kunst is om te weten wanneer en hoe je dit krachtige middel inzet voor maximale impact. Laten we samen luisteren naar wat jouw merk uniek maakt en hoe een podcast daaraan bij kan dragen.

Vul het contactformulier in, dan plannen we snel een (geheel vrijblijvend) adviesgesprek om nader kennis te maken en de mogelijkheden van podcasting voor jouw organisatie te verkennen. Uiteraard schuift Ellen ook aan!

Partnerbadge LeadInfo
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken