fbpx
023 531 00 00

Ondernemerscampagne AM match Wat een baas 

Zo veel mogelijk mensen moeten meedoen op de arbeidsmarkt, ook als ze daar vanwege een beperking hulp of begeleiding bij nodig hebben. Zoals Richard, hij is één van de vijftig werknemers van Lamme Textielbeheer. Met veel plezier laadt hij op Schiphol kussens op trolleys. AM match is een samenwerking tussen 5 gemeenten in de regio Amstelland en Meerlanden. De naam zegt het al: AM match zorgt voor een match tussen mensen die niet zelfstandig een baan vinden en reguliere bedrijven. Direct na de oprichting van AM match kregen we de vraag: Hoe motiveren we ondernemers om mensen aan te nemen die net even anders zijn? Ons antwoord: met een ondernemerscampagne met echte bazen! 

In 2013 spraken kabinet en werkgevers af dat er 125.000 extra banen komen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit is vervolgens bekrachtigd met de Participatiewet. 

Wat een baas

Werken met mensen die anders zijn omdat ze een beperking of ‘verleden’ hebben. Je moet het maar durven als ondernemer. Gelukkig zijn er genoeg werkgevers die hier bewust voor kiezen. Echte bazen, zijn zij. Op hun motivaties bouwden wij de ondernemerscampagne ‘Wat een baas’. In de campagne inspireren deze bazen andere ondernemers om echt werk te maken van de Participatiewet. Ingegeven door wetgeving, maar totaal geen moetje. Want zij zeggen: ‘diversiteit op de werkvloer levert veel op’.  

 

Zichtbaar in de regio  

We maakten alle materialen voor de ondernemerscampagne: abri’s, een radiospot, advertenties en banners. De verhalen brachten we in beeld met artikelen en video’s. Klapstuk van de campagne was het AM match congres, waarmee ook de start van AM match werd gevierd. Meer dan 60 ondernemers en HR-managers uit Amstelland en Meerlanden lieten zich inspireren door praktijkverhalen van topondernemers Oos Kesbeke (Kesbeke Fijne Tafelzuren), Angeline Kierkels (Meerlanden) en Leonore Nieuwmeijer (Asito). Directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg Bernard ter Haar gaf het officiële startsein met 140 gekleurde rozen, symbool voor het jaarlijks aantal nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die AM match wil creëren. 

“Het is de uitdaging meer dan waard. ‘Gewone’ werknemers kun je in principe overal neerzetten. Dat geldt niet voor deze mensen. Het is kijken waar ze het beste tot hun recht komen. Als dat loopt zie je dat ze opbloeien. Dan bruisen ze van motivatie en doen hun werk met zoveel plezier! Diversiteit werkt bij ons.” 

Baas Jan Lamme van Lamme Textielbeheer

“De medewerkers via AM match mogen minder presteren dan andere medewerkers, maar iedereen die hier werkt is productief. Ze ontlasten ons in bepaalde werkzaamheden. Als dat niet zo zou zijn, dan hadden we ze niet aangenomen. Daarvoor is het op de werkvloer te druk en zijn de risico’s te groot.” 

Baas Raymond de Jong van Hilverda de Boer

Diensten die we hierbij inzetten

Cases Bekijk meer

Wil je graag employer branding of heb je een vraag voor ons?

Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!