Nederland fitter maken, dat doet Kenniscentrum Sport & Bewegen. Zij maken kennis over het belang van sporten uit wetenschap, beleid en praktijk beschikbaar voor professionals. In het verleden zijn kernwaarden opgesteld. Medewerkers kenden de waarden wel, maar ze werden niet geleefd. Het Kenniscentrum Sport & Bewegen riep een werkgroep in het leven om de kernwaarden opnieuw scherp te stellen. Buro Dirigo werd samen met mediabureau Van Luyken gevraagd hiervoor een aanpak te ontwikkelen en sparringpartner te zijn.
We stelden een gefaseerde aanpak voor waarin de samenwerking met alle medewerkers centraal stond. In de werkgroep deden mensen vanuit verschillende teams en met uiteenlopende functies mee. Hiermee was de dialoog over internal branding van het begin tot het einde representatief voor de hele organisatie.
Aan de al bestaande kernwaarden gaven medewerkers betekenis in onze kernwaarden-workshops. Een kernwaardenmeetlat hielp daarbij. Want wat gebeurt er als je te veel of te weinig van een waarde toepast in je werk? Ook kwamen in brainstorms meerdere suggesties voor een derde kernwaarde aan het licht. Naast de al bestaande waarden deskundig, verbonden en betrokken koos de organisatie als derde kernwaarde: onpartijdig. Door zo samen met medewerkers scherp te stellen, ontstond een gedeelde beleving bij de kernwaarden.
Alisa Post, oprichter en strateeg
Voor medewerkers maakten we een inspirerend merkboek dat de betekenis van de kernwaarden beschrijft. De vragen in het merkboek dagen medewerkers uit na te denken over hoe ze de kernwaarden in hun dagelijkse werk kunnen toepassen. Hoe houden we de kernwaarden levend na de workshops? We schreven een implementatieplan met interventies die de kernwaarden in beweging houden.
Wil je graag of heb je een vraag voor ons?