Hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun lege batterijen massaal gaan inleveren? Met een positief geladen campagne die 8 miljoen mensen heeft bereikt! Iedere lege batterij in het restafval is er namelijk één te veel. Want de waardevolle metalen uit lege batterijen lenen zich goed voor hergebruik in allerlei toepassingen. Batterijen die toch in het restafval verdwijnen, worden verbrand en daarbij komen schadelijke stoffen vrij.
Met het oog op verdere verduurzaming gaan Stichting Batterijen en uitvoeringsorganisatie Stibat Services voor het maximaal haalbare inzamelresultaat.
Samen met communicatiebureau Van Luyken won Buro Dirigo eind 2019 de pitch voor het ontwikkelen van een marketing-
communicatiestrategie + het creatief communicatieconcept voor deze activatiecampagne.
“We zetten in op het versterken van de intrinsieke inlevermotivatie van Nederlanders. Hoe? Door de recyclewaarde van lege batterijen te benadrukken”.
Alisa Post, strateeg en oprichter
Voor de strategie baseerden we ons op de 5 groenprofielen van Motivaction. Samen met dit onderzoeksbureau onderzochten we drijfveren en drempels per groenprofiel voor het inleveren van lege batterijen. Met die inzichten bedachten we een meerjarenstrategie waarin we de focus leggen op het versterken van de intrinsieke inlevermotivatie van Nederlanders. Hoe? Door de recyclewaarde van lege batterijen blijvend te benadrukken.
Het strategische uitgangspunt vertaalden we creatief door de pluspool van de batterij een hoofdrol te geven. De pay-off werd: ‘in elke lege batterij zit nog een plus, inleveren dus’. Alle basiscommunicatie van Stibat Services richting consumenten doopten we om in dit ‘pluspuntenconcept’. Je ziet de plus overal terug: van Batterij Bewaarbox en social visuals tot advertentie in lokale kranten en de website.
Intentie leidt niet automatisch tot gewenst gedrag. Daarom adviseerden we een jaarlijks terugkerende publiekscampagne afgewisseld met gerichte activaties.
Wij maakten alle middelen voor de publiekscampagne van 2021 (van 8 tot 29 april). Die bestond uit een radiocommercial op Qmusic, Sky Radio, Radio 10, Radio 538, Qmusic, Radio Veronica, 100% NL, Slam!, abri’s door het hele land en een branded-content-samenwerking met ANWB Kampioen. Ook online was de campagne goed zichtbaar, o.a. met de Grote PlusQuiz en displaycampagnes.
Tijdens de (aanloop naar de) feestdagen neemt het batterijgebruik sterk toe. Maar juist in deze drukke periode is het inleveren van al die lege batterijen niet bepaald top-of-mind. We creëerden drie radiospots om tijdens de wintermaanden de aandacht te vestigen op het belang van inlevering. In de laatste van de drie keren we terug naar de reguliere publiekscampagne door de recyclewaarde weer te benadrukken. Drie alternerende tag-ons riepen de luisteraar op hun lege batterijen bij de supermarkt, bouwmarkt of drogist in te leveren.
Wil je graag internal branding of heb je een vraag voor ons?