fbpx

Op naar een waardegedreven werkklimaatDe waarde van waardegedreven werken

Op 1 maart gaf Alisa een clinic via Beeckesteijn Business School over het belang van een waardegedreven werkklimaat. Een onderwerp waarin ze heilig gelooft en waarmee ze ook wel eens uitdagingen ervaart. In dit blog deelt ze haar persoonlijke connectie met waardegedreven werken.

Als je mij naar m’n waarden vraagt…
Vorig jaar tipte een vriendin mij het boek ‘De omwenteling of de eeuw van de vrouw’ van Suzanne Jansen. Ik heb het in een ruk uitgelezen en voelde me naderhand triestig. Dit boek zet haarscherp op een rij hoe de rechten van vrouwen in Nederland tot nog maar kortgeleden systematisch zijn genegeerd en tegengewerkt. Pas in 1956 werd de wet handelingsonbekwaamheid afgeschaft en mocht je als getrouwde vrouw je eigen bankrekening openen. Zelf ben ik opgegroeid met de moraal dat mannen leiden en vrouwen dienen. Een duidelijke schikking omdat het Eva was en niet Adam die als eerste ‘in zonde viel’. Het maakte me als kind opstandig; hoezo mochten er in de kerk waar ik met mijn ouders naartoe ging geen vrouwen voorgaan? Van de Opzij had ik toen nog niet gehoord, laat staan dat ik de betekenis van ‘feminisme’ kende.

Gelijke waardering
Inmiddels loop ik voor bijna niets zo warm als voor vrouwenrechten. Het raakt me dat er in Nederland (en wereldwijd nog meer) zoveel schandalige en subtiele praktijken plaatsvinden om vrouwen klein te houden en te bedwingen (met het rapport van de Comissie-Van Rijn over de werkcultuur bij de NPO als actuele boosmaker). De film ‘Woman’ maakte diepe indruk op me en ik lees graag de bijdragen van inspirerende vrouwen zoals Zeikschrift. Door mijn opvoeding en ervaringen is autonomie (van vrouwen) een van mijn persoonlijke waarden geworden. Ik denk zelfs dat het een van de redenen is geweest om te gaan ondernemen. Ik hecht aan onafhankelijkheid en aan ruimte om professionele ambities en het ouderschap in lijn met elkaar te brengen en denk hierin mee met mijn medewerkers. En ik hecht aan gelijke waardering en mogelijkheden voor de vrouwen en mannen in mijn team.

 

Waarden en normen helpen je om koers te houden en partnerships te sluiten met partijen die ze delen.

 

Waarden bieden houvast
Een andere waarde -en ook die is te relateren aan mijn christelijke roots- is dat ik iets wil toevoegen aan de wereld. Geld verdienen is voor mij nooit een doel op zich en ik heb nooit aangestuurd op maximale winst maken. Ik vind het ook daarom motiverend om organisaties te helpen met het formuleren, borgen en relevant maken van hun waarden. Nu de onrust in de wereld om ons heen toeneemt, zoeken steeds meer mensen en bedrijven naar houvast. Waarden en normen als kompas, als toetssteen, voorkomen dat je meedrijft op de golven van de tijd. Ze helpen je om koers te houden en partnerships te sluiten met partijen die dezelfde waarden delen. Ook binnen een organisatie kunnen waarden verbindend werken. Als oprichter van Buro Dirigo zijn mijn persoonlijke waarden terug te vinden in de gedeelde waarden binnen ons team. Toch waak ik ervoor mijn stempel al te krachtig te drukken omdat ik graag wil dat mijn collega’s ook hun eigenheid in ons team te kunnen leggen. De waarden van Dirigo heb ik dan ook heel bewust samen met de medewerkers vastgesteld, onder leiding van een externe coach. Toen we dat deden, kwam er een geweldige energie vrij. “Wauw, dit gaat over ons. Dit vinden wij écht belangrijk. Dit zijn onze ‘forevers’!”

Overeind tijdens weerstand
Dat ik mijn medewerkers zo wil meenemen, komt omdat ‘samen ergens voor gaan’ een andere waarde is van mij. Niet voor niets werk ik niet als zzp’er, maar heb ik ervoor gekozen mensen in dienst te nemen. Het past bij mij om in een team te werken. Ik geloof dat je samen verder komt, ook al is dat voor mij persoonlijk soms ook een uitdagend pad. De verantwoordelijkheid die ik voel voor de medewerkers van Dirigo drukt ook wel eens zwaar. Zeker als het tegenzit. Maar deze waarde laat zich niet wegpoetsten door weerstand; een teken dat dit dus echt van waarde is. Mijn voorbeelden illustreren de gelaagde complexiteit van waardegedreven werken. Voor het creëren van een waardegedreven werkklimaat zijn dan ook geen quick wins voor handen. Het vraagt reflectie en dialoog: Wat is voor jou van waarde en waarom? Waar komen mijn eigen waarden vandaan? Waar vinden we elkaar? Zo geven waarden vorm aan de cultuur van het bedrijf.

Wat het extra spannend maakt, is de manier waarop onze waarden gevormd worden. Onder waarden liggen namelijk overtuigingen en die ontstaan bijvoorbeeld zowel door onze opvoeding als door ons karakter. Maar ook ervaringen en onze omgeving zijn van invloed op de manier waarop we denken. Enerzijds zijn waarden typerend en onveranderlijk, anderzijds kunnen ze door de tijd heen ook een beetje meebewegen en verschuiven. Mijn eigen ouders denken (gelukkig) vandaag een stuk genuanceerder over man-vrouwverhoudingen dan dertig jaar geleden toen ze mij hun visie op de wereld voorleefden.

 

Het creëren van een waardegedreven werkklimaat vraagt om zelfbewustzijn, reflectie en dialoog.

 

Weerbarstige praktijk
Weer terug naar Dirigo: als doelgericht en extravert persoon houd ik van reuring, resultaten en uitdaging. Terwijl een aantal van mijn collega’s juist hecht aan harmonie, orde en flow. Dat botst soms. Hoe creëren wij binnen Buro Dirigo een klimaat waarin verschillende karakters zich thuis voelen? Ik heb geleerd mijzelf uit te spreken en probeer veiligheid te creëren voor medewerkers om dat ook te doen. Ieder kwartaal staan onze waarden op de agenda en delen we concrete ervaringen/voorbeelden met elkaar. Als er verschil van inzicht is, grijpen we terug naar onze waarden als bron voor een oplossing. En als leidinggevende gebruik ik onze waarden bij de feedback die ik medewerkers geef en let ik er bij het aannemen van nieuwe mensen op of deze mensen onze waarden delen (en daarmee passen bij onze cultuur.)
Het creëren van een waardegedreven werkklimaat vraagt om zelfbewustzijn, reflectie en dialoog, voortdurende aandacht en gaat over leiderschap. Tijdens de clinic zal ik verder ingaan op manieren om hier op een leuke, luchtige, procesmatige en ritmische manier aan te werken.

Dat doe ik vanuit de stellige overtuiging dat organisaties die vanuit heldere waarde-opvattingen werken altijd veerkrachtiger en succesvoller zijn dan organisaties waar de waardevraag een ondergeschoven kindje is. Niet alleen omdat er zorgvuldiger met medewerkers wordt omgegaan (een gamechanger in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt), maar ook omdat de nieuwe generaties steeds krachtiger van bedrijven verlangen dat ze waarde toevoegen voor onze wereld. Dit alles maakt een waardegedreven werkklimaat is niet langer een ‘nice to have’, maar een voorwaarde voor een sterke employer branding die talent aantrekt en weet te behouden van talent in een steeds competitievere arbeidsmarkt. Kortom: waardegedreven werken is relevanter dan ooit!

Volg de masterclass
De overstap naar een waardegedreven werkklimaat lijkt nu misschien nog erg uitdagend, maar leidt uiteindelijk tot een krachtigere, meer verbonden werkomgeving. Ben je benieuwd welke inzichten je kunnen helpen om dit in jouw organisatie tot stand te brengen? Schrijf je dan in voor de masterclass Employer Branding & Recruitment Marketing.

Diensten die we hierbij inzetten

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
Partnerbadge LeadInfo
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× Stel ons een vraag