fbpx
023 531 00 00

Internal branding met SPIESamen brengen we zóveel in beweging

SPIE brengt de wereld waarin we wonen, werken en leven in beweging. Dit bedrijf biedt als  multidisciplinaire dienstverlener A-tot-Z-oplossingen om gebouwen optimaal te laten presteren, steden slimmer te maken, de energietransitie te faciliteren en industriële activiteiten te verduurzamen. SPIE vroeg ons om het nieuwe merkverhaal te helpen landen in de organisatie. Doel: tenminste 70% van de 7.000 medewerkers kent het merkverhaal en ervaart deze als verbindend. 

Op koers met een roadmap 

We trapten af met binnenkijksessies: gesprekken met communicatie, human resources, business unitmanagers en de algemeen directeur. Wat drijft mensen om bij SPIE te gaan werken? Wat verwachten medewerkers van hun leidinggevenden en de organisatie? Wat zou je doen voor een positieve beleving bij medewerkers? Aan de hand van dit soort vragen kregen we een goede inkijk in de organisatie. In co-creatie stippelden we vervolgens de doelen en route uit voor de Internal Branding. Vervolgens creëerden wij een roadmap waarop alle activiteiten staan die nodig zijn voor verankering van het merkverhaal. Wij faciliteren de interne branding de komende jaren van begin tot eind; van het bepalen van de merkwaarden tot vertalen ervan in day-to-day business.

“In de roadmap maken we onderscheid tussen de lijncommunicatie met leidinggevenden en de interne communicatie met alle medewerkers. Geen enkele activiteit komt op zichzelf te staan. Zo blijft er focus op het zorgen voor een positieve interne merkbeleving.” 

Alisa Post, strateeg en oprichter 

Samen brengen we zóveel in beweging 

Om het merkverhaal van alle SPIE’ers te laten zijn, wordt op verschillende manieren met alle stakeholders gecommuniceerd. Dat maken we herkenbaar en aansprekend met een intern motto. Afgeleid van de externe propositie – SPIE brengt het in beweging – adviseren we als interne pay-off: ‘Samen brengen we zóveel in beweging’.

Met een flinke dosis DEWV

Met ons DEWV3H-model geven we richting aan het interne proces. Dat houdt in dat we in iedere fase van de merkimplementatie op drie niveaus communiceren: hoofd, hart handen. Met als doel dat medewerkers het merk herkennen en beminnen en dat zij ervaren dat het merk voor hen verschil maakt. SPIE committeert zich aan vier basisvoorwaarden voor een succesvol internal branding traject, namelijk: 

  • Waar mogelijk in dialoog. Dus open staan voor suggesties en feedback. 
  • Met enthousiasme en een aanstekelijke tone of voice van het management.  
  • Met getoonde waardering voor de inbreng van medewerkers.  
  • Op basis van verantwoordelijkheid; medewerkers worden gefaciliteerd om daadwerkelijk beweging te brengen en hier (positief) op beoordeeld.

Kettingreactie op FeSPIEval 

Het merkverhaal wordt in het voorjaar 2023 gevierd met een ‘big bang’ voor alle medewerkers tijdens een FeSPIEval. Een inspirerende dag waarop alle medewerkers met hun gezinnen welkom zijn. Samen veroorzaken zij op het festival een kettingreactie om te ervaren hoe alle verschillende divisies en regio’s elkaar nodig hebben en samen zóveel in beweging zetten. 

Diensten die we hierbij inzetten

Cases Bekijk meer

Wil je graag branding of heb je een vraag voor ons?

Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!