fbpx

Minder oordeel en wat meer gesprekWat is dat nou eigenlijk, een veilige werkomgeving?

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik word een beetje verdrietig van alle berichtgeving rond Khadija Arib en Matthijs van Nieuwkerk. Twee mensen die ik persoonlijk niet ken, maar van een afstand bewonder. Om hun ambitie, hun talent, humor en charme. Nadat we jarenlang alleen het succes zagen, worden we nu geconfronteerd met de schaduwkant ervan. Jongeren pikken het niet meer; de werkomgeving moet veiliger. Maar wat is dat eigenlijk? Een veilige werkomgeving? 

Wat mij betreft verleggen we de focus van het moraliserende gemor richting schreeuwende helden of flirterige bazen naar een constructief gesprek over hoe wij in onze bedrijven willen samenwerken. Ik ben opgegroeid in een milieu waarin het woord ‘genade’ belangrijk was. Geen al te hoge dunk van jezelf krijgen en weten dat je altijd opnieuw kunt beginnen. Focus niet op die splinter in het oog van de ander. Wat minder oordeel, wat meer gesprek. Met terugwerkende kracht ontdek ik de waarde van deze basishouding steeds beter. Het wordt er sowieso veiliger van.

Een gezonde dosis DEWV

Vanuit ons Merksterkmodel adviseren wij al enkele jaren om vanuit directie en leidinggevenden structureel te bouwen aan een werkomgeving waarin ruimte is voor Dialoog, waar mensen Verantwoordelijkheid krijgen, Waardering ontvangen en waar Enthousiasme heerst. Lees hier meer over in ons eerdere blog ‘Een gezonde dosis DEWV’.

Een centrale ambitie die ego’s overstijgt

Daarnaast helpen wij organisaties bij het formuleren van hun ‘brandstory’ en het betrekken van medewerkers hierbij. Die brandstory is extern gericht, maar heeft ook een krachtig effect aan de binnenkant van organisaties. Ik denk zelfs dat een kloppend gezamenlijk verhaal de basis vormt voor een veilige werkomgeving.

Ga maar na: op een gezamenlijke grondslag kun je bij dagdagelijkse beslissingen teruggrijpen. Ook als er incidenten zijn. Het gaat dan nooit over persoonlijke ambitie, maar altijd over gezamenlijkheid: waar willen we met elkaar naartoe? Natuurlijk krijgt dat pas kracht in de praktijk van alle dag. Aan directies, managers en (informele) leiders de schone taak om de koers die voortkomt uit de purpose vast te houden. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want we willen ook succesvol zijn. En soms liggen er vanuit dat verlangen verleidingen op de loer. Droeg DWDD na een aantal knallende seizoenen nog bij aan het streven van BNNVARA om een brede, voor iedereen toegankelijke omroep te zijn? Of werden in het spoor van het succes kijkcijfers en advertentiegelden belangrijker? Op koers blijf je door in ieder geval het gesprek te blijven voeren over de definitie van succes en hierbij de centrale ambitie als bron te blijven gebruiken.

Fouten maken mag

Gemakkelijker gezegd dan gedaan overigens, want niets zo uitdagend als de interactie tussen mensen. Blijf of ga er toch aan werken, want als er integer wordt samengewerkt en de gezamenlijke brandstory (intern vertaald) leidend is, kan er veel moois gebeuren. Dan gaan mensen hun eigen unieke bijdrage leveren. Ongetwijfeld worden daarbij fouten gemaakt. Dat hoort bij verantwoordelijkheid nemen en dragen. Hoe je met die fouten omgaat, maakt verschil. Worden ze bedekt, dan gaat het stinken. Worden ze direct afgestraft, dan verdwijnt ontspanning en initiatief.

3 tips voor het verbeteren van jullie werkklimaat

Zie je mogelijkheden om in jullie bedrijf het werkklimaat te verbeteren? Doe dan je voordeel met deze drie tips:

1. Investeer in leiderschap; faciliteer managers, teamleiders om het goede voorbeeld te geven en op een constructieve manier de dialoog met medewerkers te voeren. Hoe? Via trainingen, sessies of een toolkit.

2. Communiceer van hart-tot-hart; ga op zoek naar jullie gezamenlijke ambitie. Waar staan jullie als organisatie voor? Wat is jullie verlangen? Gebruik dit als basis voor jullie interne communicatie;

3. Ga in op wat leeft; iedere organisatie kent een onderstroom: gevoelens, overtuigingen, ideeën die niet altijd aan de oppervlakte komen. Stel je hier voor open en maak contact met dat wat leeft bij mensen. Dat kan kwetsbaar voelen, maar levert een connectie op die als stevig fundament kan dienen voor een gezond(er) werkklimaat.

Veel werkgeluk!

Diensten die we hierbij inzetten

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
Partnerbadge LeadInfo
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× Stel ons een vraag