Creatieve jobmarketing? Zo kan het ook!Meer sollicitanten door opvallend authentiek te zijn

Opvallen met je vacatures door precies hetzelfde te doen als de rest? Dat werkt niet. Gelukkig kun je met een creatieve jobmarketingcampagne al ver komen. Of zoals we dat bij Dirigo zeggen: we maken het leuker! Hieronder vind je 10 principes en voorbeelden van arbeidsmarktcommunicatie waar we zelf ook blij van worden.

1) Maak van de kandidaat de held

Gebruik storytelling waarin de potentiële werknemer de hoofdrol speelt in een heldenreis, compleet met uitdagingen en overwinningen die ze bij jouw bedrijf zouden kunnen ervaren. Onze campagne voor Brandweer Kennemerland is hier een goed voorbeeld van.

 

2) Deel je missie & impact

Laat zien hoe potentiële kandidaten deel kunnen uitmaken van iets groters en op welke manieren het werk direct impact heeft op klanten of de gemeenschap.

 

3) Maak het persoonlijk

Toon echte(!) werknemers in actie met een citaat of testimonial over wat zij het leukst vinden aan hun werk en welke groeikansen ze krijgen bij het bedrijf.

 

4) Show, don’t tell (everything)

Als je doelgroep en sector zich ervoor leent, kun je met een pakkende afbeelding (een deel van) het verhaal vertellen over de bedrijfscultuur of de waarden.

 

5) Geef een kijkje achter de schermen

Geef je creatieve jobmarketing een technische impuls die er toe doet. Gebruik aanvullende middelen zoals een AR-ervaring, een interview of een korte docu om unieke aspecten van de werkomgeving of bedrijfscultuur te laten zien die je niet in een typische vacature vindt.

 

6) Gebruik humor (spaarzaam)

In de juiste handen kan humor in je creatieve jobmarketing een krachtig middel zijn. Slimme one-liners en doordachte woordspelingen die relevant zijn voor de baan of industrie, kunnen deuren openen die voor anderen gesloten blijven.

 

7) Zet interactieve elementen in

Integreer een QR-code die mensen met hun smartphone kunnen scannen om naar een interactieve pagina te gaan, zoals een mini-game of een virtuele rondleiding door het bedrijf. Of nodig uit to spelen met objecten in de echte wereld die relateren aan de baan.

 

8) Gebruik actuele haakjes

Mensen houden van inhakers, dus maak het zeker onderdeel van je creatieve jobmarketing. Pas de boodschap op een originele wijze aan op het seizoen, een gebeurtenis of bijzondere (feest)dagen om actueel te blijven en jezelf in the picture te spelen.

 

9) Wees uitnodigend

‘Sluit je aan bij de familie’ in plaats van ‘solliciteer nu’, wat een warmere en meer persoonlijke uitnodiging is om deel uit te maken van de organisatie.

 

10) Gebruik een sterke call-to-action

Probeer eens in plaats van ‘bezoek onze carrièrewebsite’ iets als ‘Begin vandaag aan jouw volgende avontuur’ om de actie urgent en spannend te maken. Of doe als Picnic en maak het solliciteren laagdrempelig (‘Solliciteer in 1 minuut’).

Juist in deze tijd is het belangrijker dan ooit op je talent te werven én te behouden. Deze voorbeelden laten goed zien wat de toegevoegde waarde van creatieve jobmarketing in een nogal egaal speelveld. Inspiratie nodig voor je eigen arbeidsmarktcampagne? We denken graag mee over jouw creatieve jobmarketing!

Partnerbadge LeadInfo
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken