fbpx
023 531 00 00

Ruimte voor nieuwe ideeën6 vormen om te brainstormen

Af en toe een stap terug doen en met afstand naar je business kijken, levert ruimte op voor nieuwe ideeën. Voordat je het weet is dat nieuwe product of kansrijke idee geboren! En om brainstormen spannend en creatief te houden, hebben wij 6 mooie vormen voor je verzameld.

Brainstormen?

Even kort uitzoomen: brainstormen kunnen we allemaal wel toch? Een mindmap tekenen en iedereen roept leuke ideeën. Dan kom je er wel, zou je denken. Soms dus niet. Dan zit je vast: in je team, in je eigen gedachtencirkel of gewoon omdat het de zoveelste brainstorm is en de creativiteit op lijkt.

Brainstorm-basics

Even terug naar de basics: wat zijn ook alweer de basale ‘brainstorm-spelregels’?

  • Weet wat je wil
    Formuleer vooraf duidelijk de vraag waarop je in je brainstorm antwoord wilt.
  • Wat een goed idee!
    Reageer uitsluitend positief op elkaars input. Nee is het verboden woord, net als ja-maar. Spoor elkaar juist aan.
  • Eerst breed, daarna smal
    Brainstormen gaat altijd in twee fasen: divergeren (breed denken – zoveel mogelijk ideeën verzamelen) en convergeren (focussen, selecteren). Houd hier in de voorbereiding rekening mee.
  • Denk in woorden en plaatjes
    Bedenk dat er beeld- en taaldenkers in je team zitten en benut elkaars verschillen. Bijvoorbeeld door specifieke brainstormvormen in te zetten of door op z’n minst het verschil te benoemen.
  • Be prepared
    Geef je team de gelegenheid de brainstorm voor te bereiden. Wie dat fijn vindt, kan alvast zelf nadenken.

6 vormen van een creatieve brainstorm

Brainstormen is een mooie manier om tot unieke ideeën te komen, door je gedachten op creatieve manier uit te dagen. Hieronder bespreek ik een aantal werkvormen die je kunt inzetten tijdens brainstorms.

1. Warm je brein op

Begin met een warming-up voor je brein! Om een beetje los te komen pak je een willekeurig voorwerp (koffiemok, nietmachine, pen) en vraag je de deelnemers om zoveel mogelijk toepassingen te bedenken. Waar kun je dit voorwerp allemaal voor gebruiken? Los van of het ervoor bedoeld is… om de planten water te geven, je haar in een paardenstaart te doen, door de koffie te roeren, and so on. Degene met de gekste of meeste toepassingen wint een extra stuk taart. Jammie!

2. Laat superman het werk doen

In de ‘Wat als….-werkvorm’ prikkel je deelnemers om te fantaseren over hoe hun superheld (kuifje, Jezus, spiderman, Lara Croft?) de vraag/het probleem zou oplossen. Geef je gedachten de vrije loop en ga lekker fantaseren. Gebruik een van de volgende vragen:

  • Neem een superheld in gedachten. Wat zou je superheld in dit geval doen?
  • Wat zou je in een ideale wereld doen?
  • Als je € 10.000.000 had, hoe zou je het probleem dan oplossen?
  • Hoe zou iemand uit 2150 dit benaderen?

3. Ga naar de spreekwoordelijke hei

Ze zeggen niet voor niets dat je beste ideeën onder de douche ontstaan; een andere plek werkt verfrissend voor je brein. Een teamdag op de hei, overleg in een café of maak je geest vrijer door als kinderen de speeltuin in te gaan.

Brrrrr koud en nat! Niet naar buiten, wel behoefte aan een andere dynamiek? Creëer een cafésetting! Hoe praat je met elkaar wanneer je aan de bar staat, of in kleermakerszit op de grond? Maak het in ieder geval anders dan de gebruikelijke vergadertafel waarin iedereen met z’n notitieboekje voor zich zit!

4. Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Beperk je brainstorm niet tot één sessie, maar kijk in de week voorafgaand aan De Grote Brainstorm alvast goed om je heen. Wat doen je concurrenten, wat gebeurt er in de markt? En kijk ook verder: dat wat in andere branches innovatief of creatief is, kan ook voor jullie het gouden ei zijn. Creatief jatten noemen we dat. Hoe je deze ideeën verzamelt? Wat dacht je van een ouwerwetse ideeën box?

5. Speel advocaat van de duivel

Deze werkvorm is heel concreet: het onderwerp ligt op tafel en de deelnemers gaan er in twee teams naar kijken. De ene helft schrijft op losse kaartjes alleen maar problemen op. Het andere team juist oplossingen.

Vervolgens start het ‘probleemteam’ door telkens een probleemkaartje toe te lichten. Het ‘oplossingsteam’ reageert door uit hun kaartjes een passende oplossing te zoeken. Het zal niet allemaal naadloos aansluiten. Wel zorgt deze vorm voor unieke conversatie!

Spannend maken? Geef het ‘oplossingsteam’ een punt wanneer zij een passende oplossing aan het probleem kunnen koppelen. Lukt dit niet? Dan krijgt het ‘probleemteam’ een punt.

6. Betrek invloed van buiten

Behoefte aan verandering in je dynamiek of loopt je brainstorm ondanks de tips hierboven toch nog vaak vast? Vraag iemand van buiten om je brainstorm te begeleiden. Een externe heeft geen last van ‘oogkleppen’ en wordt niet gehinderd door enige kennis of (onbewuste) grenzen van je bedrijf/organisatiecultuur.

Dit artikel werd geschreven door onze oud-collega Jorn Woudt.

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
Partnerbadge LeadInfo
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!