Het personeelstekort in de zorg neemt toe. Daarmee is het voor het Spaarne Gasthuis belangrijker dan ooit om de voordelen van werken bij het ziekenhuis in de spotlight te zetten. En dan niet alleen voor directe zorgverleners, maar ook voor meer zakelijke functies in bijvoorbeeld ICT of HRM. Buro Dirigo werd gevraagd voor een employer branding strategie waarmee het Spaarne Gasthuis als aantrekkelijk werkgever aan bekendheid wint.
We startten bij de basis en deden samen met de recruiters, hr-adviseurs en communicatiespecialisten van het Spaarne Gasthuis onderzoek onder medewerkers. Wat is prettig aan werken bij het Spaarne Gasthuis? Waarom kiezen medewerkers nu juist voor het Spaarne Gasthuis? We gingen op een uitgebreide ‘interview-safari’ door het ziekenhuis. Zo haalden we de taal op waarin medewerkers zelf over hun werk vertellen.
Medewerkers vertelden dat ze zich in het Spaarne Gasthuis gezien en erkend voelen. Met andere woorden: ze voelen zich er thuis. Het werk is professioneel uitdagend (door de topklinische zorg) en op menselijk vlak plezierig omdat er -zeker in vergelijking met het werkklimaat in academische ziekenhuizen- meer ruimte is voor persoonlijk en egalitair contact. Daarnaast wordt er naar de inbreng van medewerkers geluisterd en collega’s (her)kennen elkaar.
De volgende stap was het werkgeversmerk te formuleren met de employer value propositions gebaseerd op deze inzichten. En natuurlijk borduurden we verder op de corporate merkidentiteit van het Spaarne Gasthuis. Die stoelt op de overtuiging dat luisteren naar patiënten en goede onderlinge communicatie essentieel zijn voor de kwaliteit van leven en zorg: Samen nemen we betere beslissingen.
Op basis van al het voorgaande kwamen we tot de kern van het Spaarne Gasthuis Employer brand: ‘Ons hart klopt voor jou’. Vanuit die warmte ontwikkelden we een wervende arbeidsmarktcampagne die de spotlight zet op de drijfveren van mensen die bij het Spaarne Gasthuis (kunnen komen) werken. In frisse, normale mensentaal, vertellen we het eerlijke verhaal: keihard zorgen en lol maken: klopt. Grote uitdaging en grote waardering: klopt. Zodoende creëerden we realistische verwachtingen op basis van een authentieke gedeelde merkbeleving.
Voor de campagne-uitingen planden we een opnamedag met medewerkers in de hoofdrol. Geen modellen, maar collega’s die echt bij het Spaarne Gasthuis werken. Zij zijn het gezicht van een campagne die breed gericht is op werkenden in de regio Kennemerland-Haarlemmermeer die op maximaal 15 minuten reisafstand van het Spaarne Gasthuis wonen. De campagne wordt in 2025 in meerdere flights ingezet. Er is gekozen voor een cross-mediale middelenmix, waarmee de doelgroep zowel online als in het straatbeeld wordt bereikt.
Wil je graag trainingen of heb je een vraag voor ons?