Hoe neem je je mensen mee in een strategische koerswijziging die vraagt om een kleine cultuuromslag? Zoiets vraagt om een sterke internal branding aanpak en dat hebben wij samen met De’Longhi Group Benelux ontwikkeld. De noodzaak voor een internal branding traject werd zowel op de werkvloer als bij het leiderschapsteam ervaren. Want hoewel de business goed loopt, zijn de ambities hoog. Met een marktstrategie naar een meer premium positie is excellente dienstverlening en uitmuntende service belangrijker dan ooit. Dan is gewoon goed samenwerken niet goed genoeg meer. Dan moet het intern lopen als een geoliede machine.
En dat vraagt aandacht, zeker als medewerkers verschillend zijn. Zo werken er bij De’Longhi Group Benelux mensen uit België en uit Nederland, zijn sommige mensen al lang in dienst, terwijl anderen net zijn gestart en komen de collega’s uit verschillende generaties. Bovendien werken medewerkers aan verschillende merken. Naast de producten van De’Longhi, wordt ook (een deel van) het assortiment van Braun en alle producten van Kenwood verkocht.
De’Longhi koos voor het item op onze menukaart, waarin we werken aan een roadmap voor internal branding. Daar hoort een goede analyse van de cultuur bij. In verschillende workshops met medewerkers en de stuurgroep, ontdekten we met behulp van de OCAI-cultuurscan dat er voor het gewenste resultaat een ontwikkeling nodig is van een resultaatgerichte, naar een meer mensgerichte cultuur. We leverden een roadmap op met acties voor twee jaar om zo stap-voor-stap te werken aan het creëren van ruimte waarin mensen de vrijheid voelen om individuele verantwoordelijkheid te pakken.
De’Longhi Benelux is onderdeel van een grote internationale groep met een heritage in Italië. Vanuit het hoofdkantoor wordt veel ondersteuning geboden, zoals opleidingen. Ook zijn de waarden op groep-niveau vastgesteld. Vanuit de analyse hebben we een keuze gemaakt voor de vier waarden die het meest helpend zijn om de doelen van De’Longhi Benelux te behalen. Deze waarden zijn samen met de medewerkers vertaald naar gewenste gedragingen. Zo ontstaat een helder kader voor meer eigen initiatief en onderlinge feedback. Vanuit Buro Dirigo blijven we betrokken om medewerkers te helpen het gewenste gedrag constructief in de praktijk te brengen.
Ook ontwikkelden wij het interne motto Bring it on, waarin we visueel op een collage-achtige manier zowel de mensen als de producten naar voren halen. In de analysefase bleken veel medewerkers trots op het assortiment te zijn. We kozen ervoor niet de merknamen naar voren te halen, maar juist telkens een mix van producten.
Met de roadmap die wij hebben opgeleverd, is De’Longhi Group Benelux grotendeels zelf aan de slag gegaan. Zo is er bijvoorbeeld een cultuur comité actief geworden, dat van belangrijke touchpoints in de medewerker reis een feestje maakt en alle interne events organiseert. En er wordt een intern magazine gemaakt waarmee de goede verhalen een plek krijgen. Ook mooi: alle medewerkers krijgen iedere maand twee kernwaardecoupons om hun collega’s te complimenteren met positief gedrag.
We zijn ontzettend enthousiast over onze samenwerking met Buro Dirigo.
De mate van expertise, menselijkheid en flexibiliteit zijn van onschatbare waarde voor ons. Dankzij hun maatwerk, dat perfect aansluit op de behoeften van onze organisatie, zijn we goed op weg om gezamenlijk indrukwekkende resultaten te behalen. Met Dirigo aan onze zijde kijken we vol vertrouwen uit naar een succesvolle toekomst.