fbpx
023 531 00 00

Landelijke campagne Recycleklaar.nlLeeg, plat en los van elkaar

Nederlanders zamelden in 2019 gemiddeld 52% van hun plastic verpakkingen gescheiden in. Dat was goed, maar het kon nog beter. Net als de kwaliteit van het ingezamelde plastic. Want nog steeds beland zo nu en dan een halfvolle fles shampoo op de sorteerband. En dat zorgt voor flinke vertraging van het recycleproces. Hoe kunnen we mensen stimuleren om nog meer plastic beter te scheiden? Dat streven de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Afvalfonds Verpakkingen na. Zij vroegen de Haarlemse bureaus Buro Dirigo én Hope & Glory hiervoor een campagne te ontwikkelen. 

Geen regels. Wel de nieuwe norm

Gedrag verander je niet zomaar. Daarom baseerden we het campagneconcept op inzichten uit de gedragswetenschap: we ontwikkelden een positieve, bevestigende campagne waarin we geen regeltjes, maar de norm communiceerden. Omdat gemeenten verschillende benamingen hanteren voor de plastic afvalstroom, hielden wij het in deze campagne op ‘het plastic afval’. 

“De opvallende frisse stijl, de ritmische copy en de optimistische aansporingen, brengen vrolijkheid in het afval scheiden.”  

Bram Oorthuizen, creative director Hope & Glory 

‘Opperdepop dop erop’.

Verpakkingen vertellen in de campagne zelf hoe ze het liefst ingezameld worden. 

Een naam voor nieuw gedrag: recycleklaar  

Het is lastig om gedrag te veranderen als het gewenste gedrag geen naam heeft. Daarom lanceerden we de term recycleklaar om een norm te impliceren. Maar het is ook term die je prikkelend af laat vragen: wat is dat dan? Plastic verpakkingen werden de helden van de campagne, dat zie je terug in alle communicatie. Verpakkingen zijn groter neergezet, ze hebben vrolijke kleuren en vertellen zelf hoe ze het liefst ingezameld willen worden: leeg, los en plat.

Gemeenten campagneklaar

Op recycleklaar.nl staat een campagnehandleiding en toolkit vol met kant-en-klare gifjes, video’s, posters, advertenties en social posts. Gemeenten kunnen deze uitingen downloaden en verspreiden via hun eigen kanalen.  

Meer gerecycled in 2020 

In 2020 bestelden we met z’n allen veel meer online en consumeerden we vooral thuis. Ondanks deze veranderingen steeg het recyclepercentage voor verpakkingen in 2020. Met 82% voldoet Nederland aan de wettelijke recycle-doelstelling van 70% en hoort bij de koplopers in Europa. 

Diensten die we hierbij inzetten

Cases Bekijk meer

Wil je graag communicatiestrategie of heb je een vraag voor ons?

Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!