Nederlanders zamelden in 2019 gemiddeld 52% van hun plastic verpakkingen gescheiden in. Dat was goed, maar het kon nog beter. Net als de kwaliteit van het ingezamelde plastic. Want nog steeds beland zo nu en dan een halfvolle fles shampoo op de sorteerband. En dat zorgt voor flinke vertraging van het recycleproces. Hoe kunnen we mensen stimuleren om nog meer plastic beter te scheiden? Dat streven de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Afvalfonds Verpakkingen na. Zij vroegen de Haarlemse bureaus Buro Dirigo én Hope & Glory hiervoor een campagne te ontwikkelen.
Gedrag verander je niet zomaar. Daarom baseerden we het campagneconcept op inzichten uit de gedragswetenschap: we ontwikkelden een positieve, bevestigende campagne waarin we geen regeltjes, maar de norm communiceerden. Omdat gemeenten verschillende benamingen hanteren voor de plastic afvalstroom, hielden wij het in deze campagne op ‘het plastic afval’.
Bram Oorthuizen, creative director Hope & Glory
Verpakkingen vertellen in de campagne zelf hoe ze het liefst ingezameld worden.
Het is lastig om gedrag te veranderen als het gewenste gedrag geen naam heeft. Daarom lanceerden we de term recycleklaar om een norm te impliceren. Maar het is ook term die je prikkelend af laat vragen: wat is dat dan? Plastic verpakkingen werden de helden van de campagne, dat zie je terug in alle communicatie. Verpakkingen zijn groter neergezet, ze hebben vrolijke kleuren en vertellen zelf hoe ze het liefst ingezameld willen worden: leeg, los en plat.
Op recycleklaar.nl staat een campagnehandleiding en toolkit vol met kant-en-klare gifjes, video’s, posters, advertenties en social posts. Gemeenten kunnen deze uitingen downloaden en verspreiden via hun eigen kanalen.
Meer gerecycled in 2020
In 2020 bestelden we met z’n allen veel meer online en consumeerden we vooral thuis. Ondanks deze veranderingen steeg het recyclepercentage voor verpakkingen in 2020. Met 82% voldoet Nederland aan de wettelijke recycle-doelstelling van 70% en hoort bij de koplopers in Europa.
Wil je graag employer branding of heb je een vraag voor ons?