Mensen maken merken

Activatiecampagne voor MeerlandenMet een goed gevoel afval scheiden

Minimaal 75% afvalscheiding en maximaal 100 kilogram restafval per huishouden. Dat was het doel in 2020 voor de gemeente Haarlemmermeer en afvalverwerker Meerlanden. Zelf ontwikkelden ze een nieuwe manier voor de GFT-inzameling. Maar om deze uitdaging te halen, was de hulp van 150.000 inwoners nodig. Hoe moedigen we onze inwoners aan om hun afval nog beter te scheiden? Met die vraag aan Buro Dirigo, werd het ook onze uitdaging. 

JA!

Veranderingen stuiten vaak op weerstand. Bij deze campagne gingen we meteen uit van het goede. We ontwikkelden een positief geladen campagne om de nieuwe, makkelijkere manier van afval scheiden te introduceren. De boodschap werd: We zeggen samen volmondig JA! tegen de nieuwe manier van afval ophalen. De hele campagne draait om positiviteit, om samen een doel bereiken, om complimenten, belonen en positieve feedback.

Steeds meer JA-doeners

Steeds meer mensen zeggen JA tegen de nieuwe manier van afval scheiden. De campagne is inmiddels met succes uitgerold in verschillende gemeenten binnen het verzorgingsgebied van Meerlanden. Sinds de introductie van de JA-campagne is een grotere bereidwilligheid tot afval scheiden gerealiseerd.

“Bewoners gingen afval scheiden associëren met een goed JA-gevoel” 

Leon van Hooijdonk, creatief strateeg

Daarnaast is de JA-campagne door zijn herkenbaarheid in een aantal gevallen ook dé manier geworden waarop een gemeente over afval communiceert met zijn burgers. De campagne wordt aan de hand van de wensen van gemeentes steeds verder uitgebreid met nieuwe middelen, zoals containerhangers, driehoeksborden en containerafdekzakken.

Diensten die we hierbij inzetten

Cases Bekijk meer

Wil je graag branding of heb je een vraag voor ons?

  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken