Meer impact vanuit een duidelijk merkkarakter
De uitdaging: karakter kiezen en een fundament voor content
Dunamare Onderwijs is een scholengroep in Haarlem en de regio Zuid-Kennemerland. Maar liefst 24 middelbare scholen trekken binnen Dunamare samen op en dat biedt namelijk veel voordeel; voor leerlingen, hun ouders én voor medewerkers. Bijvoorbeeld door samen te werken aan voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit. En door resources slim in te zetten. De Dunamare-scholen zijn samen sterk. Niet voor niets luidt de pay-off Dunamare doet meer. Samen met schoolleiders, docenten, teamleiders, leerlingen, medewerkers en ouders heeft het bestuur een strategische koers ontwikkeld: een levend document dat helpt om samen koers te houden. Zo behouden ze wat sterk is, ontwikkelen ze nieuwe ideeën en staan ze stil bij successen.
En toch klopte Dunamare bij Dirigo aan. De uitdaging bij een grote scholengroep is ervoor zorgen dat mensen elkaar blijven vinden en niet langs elkaar heen werken. Dus hoe kunnen we er met communicatie voor zorgen dat medewerkers, schoolleiders en directeuren écht weten wat Dunamare dan ‘meer’ doet? Hoe zorgen we dat mensen de voordelen van de groep optimaal kennen en ervaren?
Om een effectieve contentstrategie te ontwikkelen, begonnen we met een grondige analyse; in een aantal werksessies met verschillende medewerkers brachten we kansen en verbeterpunten in kaart. Het bleek kansrijk om het gemeenschappelijke Dunamare-profiel duidelijker te formuleren. We zagen ook duidelijk dat medewerkers de social media uitingen van Dunamare gebruiken om op de hoogte te blijven. Na de onderzoeks- en analysefase besloten we te starten met het karaktervol positioneren van Dunamare, om direct daarna aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een kanalen- en contentstrategie.
Op basis van deze inzichten formuleerden we een heldere positionering waarin het karakter van Dunamare centraal staat. Dit diende als fundament voor de contentstrategie. Vervolgens richtten we ons op de vraag: hoe kunnen we dit verhaal consequent en aantrekkelijk vertellen? Dit leidde tot de ontwikkeling van een kanalen- en contentstrategie, waarbij we zorgvuldig bepaalden welke boodschappen via welke platforms het beste tot hun recht komen. Zo ontstond een structurele aanpak waarin strategie en storytelling hand in hand gaan.
Tijdens de werksessies werd met overtuiging gekozen voor het profiel van de ‘levenslustige motivator’. Daarmee sluit dit karakter goed aan bij de wens om toegankelijk te zijn en bij de kerntaken, zoals het ondersteunen van schoolleiders en directeuren, het aantrekken en behouden van personeel en de ontwikkeling van het onderwijs.
Vervolgens gingen we na de karaktervolle positionering aan de slag met:
De contentstrategie werd verder uitgewerkt volgens het HELP-HUB-HERO-model:
Een strategie krijgt pas waarde in de executie. Daarom adviseerden we ook over het proces van uitvoering. Binnen Dunamare werden de rollen verdeeld en de redactiekamer ingericht. In een strak ritme werken collega’s en creatieve experts slim samen aan continue en consistente contentcreatie. Tijdens maandelijkse redactievergaderingen worden inspiratie en data gedeeld, waardoor er voortdurend geleerd en geëvalueerd wordt en er aansprekende verhalen ontstaan.
Let’s go!
Volg je Dunamare nog niet? Doen!
Bijvoorbeeld via LinkedIn of Instagram, of kijk eens op de website van Dunamare.
Wil je graag employer branding of heb je een vraag voor ons?