Mensen maken merken

Cultuurontwikkeling DSWWerken vanuit het DNA

DSW is niet zomaar een zorgverzekeraar, vanuit de regio laten zij zien hoe het óók kan. In plaats van alleen te vergoeden op het moment dat zorg onvermijdelijk is, zet DSW in op het voortijdig verbeteren van de leefomstandigheden van mensen zodat een deel van de zorg voorkomen kan worden. Daarbij wordt DSW gedreven door solidariteit, want het blijkt voor je gezondheidsperspectief nogal uit te maken waar je wieg staat. En dat zou niet zo moeten zijn. 

Bij DSW zit eigenheid in het DNA. En dat DNA vormt nu de creatieve kapstok voor communicatie over visie en waarden.

Met visie en eigenheid zit het wel goed bij DSW. Maar hoe neem je mensen hierin mee? Om te beginnen eigen medewerkers, want buiten winnen is binnen beginnen. Buro Dirigo werkt als partner mee aan de ontwikkeling van een cultuur waarin volledig vanuit de visie gewerkt wordt. Nadat we begin 2025 de Frissen Blikken sessies voor medewerkers
mee-organiseerden, pakten we in de zomer door met het

cultuurprogramma.  
We ontwikkelden een intern motto voor richting en herkenning. Het DSW-DNA als creatieve kapstok voor alle interne communicatie rond de visie en de waarden.

Toolkits als hulp voor gedrag 

Vanuit ons Merksterk-model werken we altijd op hart-, hoofd- en handen-niveau. Want mensen hebben het niet alleen nodig om te begrijpen, maar ook om te voelen en ermee aan de slag te gaan. Voor dat laatste ontwikkelden we daarom drie praktische toolkits voor teams:

  • Toolkit 1: In gesprek over DSW: laagdrempelige werkvormen en vragen die teams helpen om het DNA concreet te maken.
  • Toolkit 2: Impact op onze afdeling: praktische manieren om de visie te vertalen naar dagelijkse processen en keuzes.
  • Toolkit 3: Jouw waarden: een compacte sessie waarin persoonlijke waarden worden verbonden aan het DSW-DNA. 

Zo kunnen afdelingsmanagers en teamleiders op een eigen passend moment de verdieping zoeken en dringt het DSW-DNA steeds verder door in de dagelijkse praktijk. 

Het DSW nazomer event

Om de visie en waarden ook echt te doorleven en te voelen, organiseerden we een nazomer-event. Geen klassieke bijeenkomst in een zaaltje, maar een zomers festival in de buitenlucht. Met een inspirerend programma vol beleving:
de perfecte combinatie tussen fun en inhoud. Op het terrein van Ketel 1 in Schiedam konden medewerkers zelf hun route kiezen. In kleurrijke tenten stonden inspirerende sprekers, workshops, cabaret, theater en verrassende sessies op het programma. 

Zo betoogde journalist van de Correspondent Lynn Berger in haar lezing dat zorgen ons tot mensen maakt, bracht een heuse verhalenverteller luisteraars in vervoering met verhalen waarvan de moraal naadloos aansluit bij een van de kernwaarden, liet Rube van Tienen met zijn cabaretshow de DSW’ers lachen én in de spiegel kijken, gingen partners in de college-tour-tent het gesprek met elkaar aan over een gezonde regio onder leiding van journalist Rinske Wels en als afsluiter lieten de artiesten van de Sing, Swing & Sing-a-long iedereen swingen met een lekkere singalong-show; met een playlist die medewerkers zelf hadden samengesteld. 

Tussen de programmaonderdelen door was er volop ruimte om te ontmoeten, bij te praten, te genieten van muziek en heerlijk eten. Het festival bracht medewerkers samen, en steeds opnieuw kwam het DSW-DNA terug: als rode draad en als inspiratiebron. 

Van zorg naar gezondheid 

Zo helpt het cultuurprogramma DSW-DNA medewerkers om hun eigen rol te pakken in de beweging die DSW wil inzetten: van zorg naar gezondheid. Wordt vervolgd. 

Diensten die we hierbij inzetten

Cases Bekijk meer

Wil je graag branding of heb je een vraag voor ons?

  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken