Hoe geef je een creatieve invulling aan interne communicatie die ook werkt? Payingit is een B2B dienstverlener die zich bezighoudt met uitbesteed werkgeverschap in al zijn facetten. Van payrolling en detacheren/uitzenden tot complete backoffice-ontzorging. Deze snelgroeiende startup voelde de noodzaak om zijn (sales)doelen op zowel lange als korte termijn beter intern te communiceren. Aan Dirigo de vraag om met een creatieve, aansprekende invulling te komen van deze behoefte.
Er was dus behoefte aan een overkoepelend concept dat op een samenhangende wijze ruimte bood aan verschillende middelen. Zoals bijvoorbeeld de OPSP (one page strategic plan) en posters die de doelen van daaruit op de werkvloer zichtbaar maakten. Wat ons bij Payingit onmiddellijk opviel, was het grote enthousiasme voor het thema ruimtevaart. Dit is niet uitzonderlijk onder startups met een hoge tech-component, maar die hebben niet allemaal een metershoge Kuifje-raket in hun ontvangsthal staan. Duidelijk was dat deze óók een centrale plek in het concept zou krijgen. Dit gaf een vliegende start aan ons eigen creatieve proces en voorzag de campagne meteen van een vertrouwd beeldmerk. Win-win!
De Kuifje-raket als cultuur-eigen beeld binnen Payingit maakte het logisch om het traject in te steken als een avontuurlijke ruimtereis. We stelden de start uiteraard voor als de raketlancering. Deze teasden we op verschillende aankondigingsposters, samen met een wervingsboodschap voor nieuwe astronauten. Daarna volgde de onthulling van de OPSP in de vorm van een cockpit waarin alle plannen, doelen en data voor nu en de komende jaren samen kwamen. Via de QR-code op de bijbehorende grondsticker werden per thema verdiepende video’s aangeboden.
Hierna was het tijd om de salesteams in beweging te zetten. Ook hier bood het ruimtevaarthema genoeg handvatten voor een creatieve invulling van de interne communicatie. We introduceerden een competitief element dat verbonden was met de doelen uit de OPSP. Net zoals dat elke ruimtevaartmissie een eigen naam en badge heeft, zo stelden we ook de salesdoelen voor als te volbrengen missies. De uitdaging was duidelijk: teams konden de ruimtereis volbrengen door alle badges op de teamposter te verzamelen. Het winnende team kon zich verheugen op leuke (zowel team- als bedrijfsbrede) beloningen.
De uitrol van het ruimtevaartconcept verliep voorspoedig en werd intern breed omarmd. Ter vergroting van de levensduur van het thema is de OPSP-illustratie dynamisch vormgegeven. Zo kan deze per jaar worden geactualiseerd met nieuwe gegevens.
Ben je inmiddels benieuwd geworden naar wat onze kennis van internal branding voor jou kan betekenen? We denken graag mee over een creatieve invulling van interne communicatie voor jouw organisatie. Stuur ons hieronder gerust een berichtje voor een vrijblijvend advies.
Wil je graag internal branding of heb je een vraag voor ons?