fbpx
023 531 00 00

Hoe je werk van werkgeluk maaktJe medewerkers op 1 zetten met internal branding

Met Simon Sinek zeggen wij bij Buro Dirigo voluit: ‘zet je medewerker op 1, want het is je medewerker die de klant (lees: patiënt, cliënt, vrijwilliger, donateur, etc.) op nummer 1 zet. Maar wat als jij en je medewerkers van mening verschillen over de aard van het werkgeluk in jullie eigen onderneming? In deze blog geef ik je 5 tips.

Veel woorden, geen daden

Klagen over een werkgever of werkomstandigheden is van alle tijden. Je hebt het waarschijnlijk zelf ook weleens gedaan – ik wel hoor! En of het nu om oprechte kritiek gaat, het afwentelen van verantwoordelijkheid of iets daar tussenin: het brengt vaak negatieve energie in het bedrijf. En juist als je je als werkgever uitspreekt over werkgeluk kan dat een tegenovergesteld effect hebben. Dan bestaat het risico dat medewerkers het gevoel krijgen dat werkgeluk uit woorden bestaat. Niet uit daden. Nu schets ik een donker scenario: in het ergste geval wordt de belofte een kapstok voor het uiten van hun onvrede. De toon is gezet.

Goede bedoelingen ten spijt

In de praktijk zie ik trouwens dat het ook anders kan gaan. Als je bijvoorbeeld oprecht luistert naar wat mensen in de organisatie wensen, maar er op korte termijn simpelweg geen middelen of mogelijkheden zijn om hieraan tegemoet te komen. Ook dan kunnen de goede bedoelingen terugvuren. Vanuit angst voor deze negatieve gevolgen kan het veiliger lijken medewerkers maar gewoon hun werk te laten doen en ze verder niet al te veel een stem te geven. “Daar hebben we de OR voor”, klaar. Terwijl juist die aanpak een voedingsbodem voor negativiteit is.

5 tips voor werkgeluk

Is die negativiteit om te draaien? Ja, in mijn ervaring kan dat altijd, maar wel in kleine stapjes. Het belangrijkste is: blijf erin geloven en ga wél de dialoog met medewerkers: faciliteer dat mensen zich kunnen uitspreken. Bied ze de psychologische veiligheid om hun ideeën te durven delen, wetende dat er geluisterd wordt naar wat er speelt en dat er opvolging aan wordt gegeven.

1. Ontsteek het vuurtje (opnieuw)

Vraag medewerkers waarom ze specifiek bij je organisatie willen werken en naar de dromen die ze voor het bedrijf hebben. Ooit hebben mensen bewust een keuze gemaakt. Misschien is het ideaal waarmee ze toen begonnen door de tijd heen vervlakt, maar als de kooltjes van dat vuurtje nog ergens gloeien, is het zaak vandaaruit het motivatievuurtje voor jullie gezamenlijke missie opnieuw te ontsteken.

2. Neem teleurstelling serieus

Zeker als medewerkers al langer in dienst zijn, kunnen ze teleurgesteld zijn geraakt. Dat is niet raar. Want ook al zijn jullie het tofste bedrijf ever; waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Zijn medewerkers beschadigd of teleurgesteld, neem dan hun emoties en verhaal serieus. Houd het bij luisteren en spreek oprechte intenties uit voor verbetering en maak vooral concrete afspraken. Waak ervoor dat je de ideale werkwereld gaat beloven. Die bestaat nergens, ook bij jullie niet.

3. Hernieuw commitment

Zoek in het gesprek met medewerkers antwoord op de vraag of ze hun tijd en talent willen inzetten om de missie van jullie organisatie in te vullen. Gebruik daarbij de identiteit en kernwaarden als handvatten om te bespreken over de manier waarop je dat doet. Er kan binnen een bedrijf best verschillend gedacht worden over de manier waarop je met elkaar samenwerkt. De merkidentiteit en kernwaarden geven dan houvast. Zij fungeren als toetssteen voor het hoe.

4. Blijf kort op de bal

Blijven de uitingen van onvrede klinken? Reageer dan het liefst direct: “ik zie jou nu dit doen” of “ik hoor jou nu dat zeggen”. Hoe help je daarmee onze onderneming verder?  Door feedback te geven op gedrag en zo direct mogelijk op de situatie, blijven issues klein en kunnen verse afspraken zich hernieuwen, totdat ze ingesleten zijn. Geef pessimisme geen kans om voet aan de grond te krijgen.

5. Denk negativiteit om

Het vergt soms wat mentale gymnastiek, maar het is goed te beseffen dat niet alle negatieve gedachten per se een negatieve uitkomst hoeven te hebben. Geef je negatieve werknemers wat extra bijsturing en vorm ze om tot kritische, sceptische geesten. Zelfs in het Vaticaan komt bij elke pauselijk benoeming de spreekwoordelijke advocaat van de duivel opdraven. Tegendraadse werknemers zijn misschien niet het makkelijkst in de omgang, maar blijken vaak een broodnodig klankbord als je genuanceerde beslissingen wilt nemen.

Werkgeluk is een werkwoord

En het creëren van een ‘aligned workforce’ vraagt vaak meer dan de inzet van een slimme interne communicatiestrategie. Het raakt aan intermenselijke contacten en de manier waarop de organisatie is gestructureerd. Zolang daarin ruimte is voor zowel leidinggevende/werkgever als voor de werknemer om in dialoog te gaan, met enthousiasme verantwoordelijkheid te nemen en fouten te maken, kun je blijven groeien met elkaar. Aan de bak dus!

Diensten die we hierbij inzetten

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!