Mensen maken merken

Gebruik de komkommertijdDe zomer als superpower voor je merkcultuur

De zomer staat voor de deur. In veel bedrijven gaat er dan wat druk van de ketel. Minder vergaderen, meer tijd. En dat geeft kansen voor het versterken van jullie cultuur! Benieuwd hoe? Lees het in dit blog.

Het leuke van cultuur is dat het er altijd is. Soms denken we “en nu gaan we aan onze cultuur werken, laten we een projectgroep starten”. Maar cultuur staat altijd aan en is voortdurend in ontwikkeling: als we met elkaar praten over onze leiders, medewerkers, over elkaar en het werk. En als we complimenten geven of zaken negeren. Of als we onze successen vieren (of juist niet). Want in sociale interacties tussen mensen wordt cultuur gevormd. Vaak gebeurt dit onbewust en onbedoeld. Juist in de zomermaanden, als er meer tijd is om te socializen.

“De zomer is geen pauze, maar een kans: minder drukte, meer cultuurkracht.”

Bedrijfscultuur = merkcultuur
Inderdaad: dat is een snelle stap van bedrijfscultuur naar merkcultuur. Bij Dirigo geloven we dat er een = tussen beiden moet staan. Een merk is geen speeltje van de afdeling marketingcommunicatie. Het is de vertaalslag van de unieke vonk van jullie organisatie.

Daarom kan het afpellen van de organisatiecultuur tot mooie inspiratie voor je merk(communicatie) leiden. Want waarom doen mensen hoe ze doen? Gedrag komt voort uit gevoelens waar overtuigingen aan ten grondslag liggen. We nemen die overtuigingen vaak vanzelfsprekend als waarheid aan. Terwijl daaronder een patroon aan aannames ligt. Leg die bloot en je stuit op inzichten waarop je zowel campagnes als culturen kunt bouwen.

Gebruik die zomervibes
Terug naar de zomer als de uitgelezen periode om aan je merkcultuur te werken. Want juist als er veel collega’s op vakantie zijn, ontstaan er nieuwe interacties tussen de ‘achterblijvers’.

Vier tips om daar gebruik van te maken:

Tip 1

Durf te vertragen
Het hele jaar door zijn we vaak druk, druk, druk. We leven in een cultuur waarin de nadruk op presteren ligt. Terwijl lummelen en vertragen misschien wel net zo belangrijk zijn. Om op te ruimen, af te hechten, terug te blikken, met collega’s te connecten en om op te laden. Gebruik de zomerse werkweken hiervoor. Dat vraagt misschien moed, maar bedenk ‘productief vertragen is juist goed’.


Tip 2

Hear hear
Als je een leidinggevende positie vervult of op de afdeling marketingcommunicatie of HR werkt, is een koffietje met collega’s nooit verloren tijd. Als je tenminste echt durft te luisteren: Wat vinden mensen belangrijk? Wat missen ze? Maar ook: wat wordt niet gezegd? Wat ligt gevoelig? Train jezelf om je eigen mening eens voor je te houden en in plaats daarvan een verdiepende vraag te stellen.


Socrates op Sneakers

Tip 3

Ga met Socrates naar het strand

Nu klinkt dat makkelijker dan het is: verdiepende vragen stellen. Stop daarom – als je zelf met vakantie gaat – het boekje ‘Socrates op sneakers’ in je koffer. Je luistervaardigheid zal erdoor toenemen!


Tip 4

Bestel ijs
Iedereen houdt van ijs. En van waardering. En is het doorwerken tijdens de zomer niet een schouderklopje waard? Tuurlijk; die collega’s zonder schoolgaande kids komen straks in september wel weer aan hun vakantietrekken. Maar toch vangen ze de boel maar wel mooi op in de periode dat veel mensen weg zijn. Geef ze daar waardering voor. Laat merken dat je het ziet. Benoem het. Of laat vanaf je vakantieadres een goed Italiaans ijsje bezorgen. Liefst in een smaak die bij je merk past.


 

iDEAL zomerpraktijk

Voorbeeld uit de praktijk: Zomers bij iDEAL

Vanuit Buro Dirigo begeleiden we een cutuurprogramma bij iDEAL. Dit programma heet iDEAL-TIME (TIME is een acroniem van de waarden van iDEAL). Twee zomers geleden vroegen we alle collega’s om vanaf hun vakantieadres ansichtkaarten naar de collega’s op kantoor te sturen. En de zomer erna stimuleerden we de achterblijvende collega’s met kleine gesprekskaartjes om een DISC-koffiedate met een andere collega te plannen. De vragen op het kaartje nodigen uit tot verdieping en elkaar beter leren kennen.

 

Cultuurontwikkeling, de disclaimer
Misschien denk je: maar hoe draagt een beetje zomers geklets of een kaartje meer of minder nu bij aan onze merkcultuur? En daar heb je ook echt wel een punt. Want cultuur is ook helemaal niet zo gemakkelijk aan te passen. Juist omdat het vaak zo onzichtbaar tussen mensen gebeurt en van zoveel factoren afhankelijk is.

Maar het goede nieuws is ook dat het bouwen van een cultuur vanuit je merk juist wel handvatten geeft. Met creativiteit en leiderschap als belangrijkste ingrediënten. Want het inzetten van een inspirerende visie, geloofwaardig uitgedragen door de leider(s) en doorgevoerd in onderscheidende communicatie -niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers- geeft mensen houvast en richting. Het maakt ook dat de mensen die bij je solliciteren bij je passen. En als het dan lukt om jullie waarden door te vertalen naar helpende richtlijnen voor gedrag en medewerkers hierin te faciliteren met vertrouwen, autonomie en de benodigde middelen; ben je een eind op weg. Cultuurontwikkeling gebeurt vaak in kleine stapjes. En juist de zomer biedt meer ruimte voor die stapjes.

“Met creativiteit en leiderschap bouw je bruggen tussen merk en cultuur.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Escapespel bij Buro Dirigo
Afgelopen zomer vonden de achterblijvers in ons eigen team een grote gele doos op de vergadertafel. De planning voor die middag was leeg geveegd en een uitje gepland. De vraag was alleen; wat gaan we hoe laat, waar doen? In de doos zaten 3 puzzels om achter het tijdstip en de locatie te komen. Het werd een hilarische middag! De eerste puzzel leidde naar onze vorige kantoorlocatie in Haarlem waar de collega’s een nieuwe aanwijzing konden vinden. Wegens een foutje in één van de puzzels, sprong het team echter bijna in de auto richting Amsterdam. Na het oplossen van alle puzzels belandden ze  toch keurig op tijd bij Mooie Boules, 5 minuten om de hoek.  Om daar de jeu-de-boules-strijd met elkaar aan te gaan met de ballen die tijdens het puzzelen waren gevonden. Een speelse activiteit die past bij onze cultuur, de nieuwe vormgever in ons team betrok bij onze heritage en die voor verbinding en een gedeelde beleving hebben gezorgd. Onbetaalde uren, maar vooral onbetaalbare tijd.

Dus: hoe ga jij komende zomer met extra informele dynamiek jullie merkcultuur versterken? Zet je creativiteit en je luistervaardigheid aan!

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
  • Buro Dirigo
  • Hendrik Figeeweg 1-U
  • 2031 BJ Haarlem
Mensen maken merken