Afgelopen voorjaar gaf Alisa bij Businesschool Beeckestijn de online clinic Creëer een waardegedreven werkklimaat met internal branding. Onder de ruim 200 deelnemers kwam deze vraag opvallend vaak terug: ‘Het lukt mij moeilijk om budget voor internal branding te realiseren. Hoe pak ik dat het beste aan?’ Eerlijk is eerlijk: daar is geen kort antwoord op, maar we hebben hier wél vier praktische tips voor je om je op weg te helpen;
1) Begin nú met vooruitkijken
Een budgetbepaling gaat in eerste instantie over de mate waarin je vooruit kunt kijken. En… hoe eerder je daar mee begint, hoe gedegener je inzichten zullen zijn. Bedenk dus nu al wat je volgend jaar wilt bereiken en neem het mee in je jaarplan en bijhorende budgetaanvraag.
2) Verwerk meetbare doelen in je budgetbepaling
Internal branding begint met visie. Steeds vaker wordt onderkend dat het belangrijk is om vanuit leiderschap je mensen op 1 zetten omdat zij het zijn die de klant op 1 zetten. Maar dan? Waar begin je en hoe meet je? Door het concreet te maken en doelstellingen te verbinden aan thema’s die bij jullie spelen. Zet bijvoorbeeld kpi’s op het verhogen van de employee-NPS, de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatiedoelen of het terugdringen van het ziekteverzuim.
3) Combineer budgetten
Internal branding, cultuurontwikkeling, interne communicatie, verandercommunicatie – in veel gevallen is de aanleiding om met internal branding aan de slag te gaan afdeling- en expertise-overstijgend. Daarom is het slim je budget(aanvragen) voor HR/marketingcommunicatie/strategie te combineren voor meer slagkracht.
4) Bereken je ROI
Dat kosten voor de baten uitgaan, weten we. Maar over welke baten hebben we het eigenlijk? Gebruik harde onderzoeksresultaten om vooraf te berekenen wat jouw investering in internal branding gaat opleveren. Om je op weg te helpen, hebben we alvast wat cijfers voor jou op een rij gezet:
- Investeren in binden/behouden van medewerkers omdat het werven van een nieuwe medewerker organisaties gemiddeld € 4.494 kost. Een hogere quality of hire loont dus al snel.
- Investeren in een Employer Brand en Employee Value Proposition omdat bijna 2/3 van de kandidaten wel eens een recruitmentproces heeft afgebroken omdat ze de EVP van de organisatie niet aantrekkelijk vonden (Gartner 2020)
- Investeren in de communicatiekracht van leiders omdat 70% van de betrokkenheid van mensen in een team wordt bepaald door de leidinggevende (Gallup 2020)
- Investeren in leiderschapsontwikkeling omdat 69% van de medewerkers zegt zich harder te werken als hun inzet door hun leidinggevende gewaardeerd wordt (Zavvy 2024)
- Investeren in een gezond werkklimaat omdat medewerkers die zich door hun leiders met respect behandeld voelen 58% meer gefocust zijn (Harvard Business Review, The Energy Report 2014)
- Investeren in een gezond werkklimaat omdat 41% van de medewerkers in Nederland vindt dat er maatregelen tegen stress nodig zijn (TNO 2023)
- Optimaal integreren van nieuwe generaties op de werkvloer omdat in 2030 75% van de consumenten in de opkomende markten tussen de 15 en 34 jaar oud zijn (bron: McKinsey)
- Goede onboarding maakt nieuwe medewerkers sneller productief én productiever. Uit onderzoek blijkt dit om een gemiddelde productiviteitsverhoging van 54% te gaan (Bron: The Path to Productivity 2001).
Budgetbepaling bonustips
- Kies een taakstellend budget, bijvoorbeeld een vast bedrag per medewerker. In het boek ‘Nooit meer zonder personeel’ van René Herremans. wordt een casus beschreven waarin een CEO besluit om voor elk gewerkt uur 1 euro te gaan investeren in de relatie met de werknemers en het bieden van een goede Employee Experience. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar alles bij elkaar creëert dit al snel een budget waar je een goed begin mee kunt maken.
- Ten slotte: check ook onze menukaart; voor een eenmalige investering neem je bij ons het menu-item ’trotse medewerkers’ af. Via een gedegen stappenplan leggen wij dan het fundament voor internal branding in jouw organisatie, inclusief een onderbouwd budgetadvies.