fbpx
023 531 00 00

Haal meer creativiteit uit je team5 tips voor brainstormen op afstand

Een strategisch dilemma, landelijke campagne of nieuwe workshop. Uitdagingen trappen we bij ons altijd af met een creatieve sessie: een brainstorm. Hiermee doorbreek je vaste patronen en door de synergie ontstaat er iets nieuws en verrassends. Nu we vanuit onze thuiswerkplekken inbellen, valt een deel van deze charme weg. Wat blijft er over? In deze blog delen we 5 van onze ontdekkingen met je.

Brainstormen op afstand, het lijkt een tegenstelling

Basis-ingrediënt is juist samen. Specifieker: samenkomen. Dat heeft een paar duidelijke voordelen: als je elkaar ziet, vang je ook non-verbale reacties op, waar je als brainstormleider op kunt inhaken. En je voelt de sfeer aan. Daarnaast geeft samenkomen het signaal: we zetten er gezamenlijk de schouders onder.

Tip 1: ga brainstormwandelen

Jas aan, sjaal om en gáán. Buitenlucht doet goed en stimuleert creativiteit. Een brainstormwandeling op afstand wordt wel een beetje lastig als je met acht man de hei op gaat, maar wat dacht je van een wandeling met 1 collega? Voorwaarde om het een productief rondje te maken is wel om het goed te organiseren.

Bijvoorbeeld zo: nadat je even hebt bijgepraat, zet je een timer om allebei eerst tien minuten in stilte te wandelen en na te denken over de uitdaging. En vervolgens krijgt ieder vijf minuten om zijn/haar ideeën te delen. Op een bankje kun je daarna met een schetsblok de ideeën opschrijven en combineren.

Tip 2: verplaats jezelf

Maak er een gouden regel van dat iedereen tijdens een brainstorm naar een andere ruimte in het huis verkast. Je bed, de keukentafel of trek je jas aan en maak het jezelf comfortabel in het herfstzonnetje.

Tip 3: camera aan

Dit is net als tip 2 een ultrakorte tip: iedereen moet zijn/haar camera aandoen. Zo kun je elkaars reacties peilen, wat de brainstormleider helpt het proces te stroomlijnen.

Tip 4: laat je niet pow’en maar wow’en door de nieuwste brainstormtools

Als je een beetje bent zoals ik, dan sta je niet te meteen te juichen bij nieuwe tools en apps. Een set verse stiften en een groot blanco papier heeft in eerste instantie meer aantrekkingskracht op me. En toch, als je er eenmaal induikt, is het al snel prettig zwemmen.

Dit zijn een paar van onze favorieten:

  • Miro.com, een gedeeld whiteboard vol organiseerbare virtuele post-its
  • Mindmeister.com, een web-based en oneindig uitbreidbare mindmap
  • Graphwords.com, een visueel (Engels) woordenboek om begrippen vrij mee te associëren

Tip 5: start met een energizer

Dit is eigenlijk altijd een goed idee, maar online al helemaal – omdat het bijdraagt aan een meer losse sfeer en connectie met elkaar.

Drie leuke energizers:

  • Schets je buurman: bijvoorbeeld via deze template van MURAL. Creatief, snel en hilarisch.
  • GIF’je-challenge: plaats een zin of stelling op een online whiteboard (bijvoorbeeld dat van Google) of in de chat en vraag iedereen met het meest toepasselijke GIF’je te reageren
  • Topverkoper: maak een stapel kaarten met onwaarschijnlijke objecten, trek een kaart en vraag een teamlid binnen 30 seconden hiervoor een overtuigende sales pitch tegen de rest van het team af te steken.

Bonustip: zorg voor een goede rolverdeling

Geen nieuwe tip, maar een aspect dat voor een productieve brainstorm op afstand zo mogelijk nog belangrijker is dan voor een gebruikelijke brainstorm: de rolverdeling. We houden zelf meestal deze drie rollen aan om alles gladjes te laten verlopen:

  • Facilitator: de brainstormleider die iedereen betrekt bij de brainstorm en zorgt ervoor dat alles in beweging blijft. Als je deze blog helemaal hebt uitgelezen is er een grote kans dat dit jouw rol is!
  • Timekeeper: ongebreidelde creativiteit is chaotisch. De timekeeper geeft de broodnodige structuur en houdt een oogje op de klok om zeker te weten dat alle onderwerpen en aspecten aan bod zijn gekomen.
  • Borger: de brainstorm is een succes! Overal ideeën en intiatieven, mindmaps en veelbelovende kreten. Het is nu aan de borger om deze input bij iedereen op te halen en te organiseren tot een logisch en deelbaar geheel. Alleen dan kan ieders harde werk in de vervolgstappen volledig tot zijn recht komen.

Dit artikel werd geschreven door onze oud-collega Martine van Blaaderen.

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer
Mensen maken merken
×

Hej!

Leuk dat je ons appt! Stel ons gerust een vraag of zeg gewoon even gedag 👋🏻

× We appen!